De Venturi Antarctica is een elektrisch rupsvoertuig dat 3,4 meter lang is, 2,5 ton weegt en tot 6 personen kan meenemen, twee in de cabine vooraan en de overige vier op klapstoelen in de modulaire bagageruimte achterin. Dit experimentele voertuig telt twee elektromotoren met een systeemvermogen van 163 pk, die stroom tappen uit een batterij met een capaciteit van 52,6 kWh. Dat vertaalt zich in een autonomie van ongeveer 50 kilometer. Om het rijbereik te verlengen, biedt de Venturi Antarctica ook ruimte voor een twee accupakket.
De elektrische aandrijflijn is ontworpen om te functioneren bij extreme koude, zodat de Venturi Antarctica operationeel blijft bij temperaturen tot -50 graden Celsius. De voornaamste horde die de ingenieurs van de Monegaskische constructeur moesten nemen, was de oplaadtijden van de batterijen.
Koning Albert van Monaco
Afhankelijk van de weerstomstandigheden varieert die oplaadtijd tussen de 2 en zelfs 18 uur. De Venturi wordt ingezet als logistieke hulp op de Zuidpool, voor het Belgische onderzoekstation Prinses Elisabeth Antarctica - dat volledig wordt aangedreven door zonne- en windenergie.
En dat is geen toeval. Want het was na een bezoek aan dat Belgische onderzoekstation dat Koning Albert II van Monaco bij Venturi ging aankloppen met de vraag dergelijk poolvoertuig te ontwikkelen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!