Solid state batterijen worden gezien als de nieuwe heilige graal qua batterijtechnologie. Wegens veiliger, compacter, krachtiger en duurzamer. Waardoor elke zichzelf respecterende constucteur op zoek is naar een schaalbare uitwerking van die op papier veelbelovende techniek. Dat doen ze zowel rechstreeks als via een partnership. Zoals Volkswagen dat voor zijn Solid State-oplossing zijn eieren in de mand van de Amerikaanse start-up Quantumscape heeft gelegd.
Een samenwerking die voorlopig oplevert dat de oplossing waaraan wordt gewerkt, het wel eens zeer lang zou kunnen uitzingen. Quantumscape publiceerde onlangs immers een testrapport waaruit bleek dat het verlies aan opslagcapaciteit van zijn Solid State-batterij (die voorlopig enkel bestaat in een testfase) veel lager was dan verwacht en dat de batterij 500.000 km zou meegaan.
5% verlies in 1000 cycli
Tot nu toe werd aangenomen dat een solid-state accu na 700 laadcycli niet meer dan 20% van zijn opslagcapaciteit mocht verliezen om op de markt te worden gebracht. Het testwerk van QuantumScape heeft echter een veel gunstiger resultaat aan het licht gebracht.
Volgens de start-up beperkte het geteste prototype de degradatie van de opslagcapaciteit tot slechts 5% na 1000 cycli. Een verwaarloosbaar verlies dat volgens Volkswagen en zijn partner een batterijlevensduur van ongeveer 500.000 km zou garanderen. Dat is 3 keer langer dan de huidige lithium-ionbatterijen, die over het algemeen een garantie hebben van 8 jaar of 160.000 km.
Een cijfer dat evenwel in perspectief moet worden geplaatst. Het is namelijk gebaseerd op de veronderstelling dat een batterij gemiddeld een reële actieradius van 500 km per cyclus biedt. Een realiteit waar we in praktijk nog ver van zijn; de gemiddelde autonomie van een batterijpakket ligt nu eerder in de buurt van 350 tot 400 km, afhankelijk van het type gebruik en voertuig.
Elektronica vóór auto's
Voor Jagdeep Singh, oprichter en CEO van QuantumScape, geven de resultaten wel groen licht om deze nieuwe batterijtechnologie snel op de markt te brengen. Weliswaar door klein te beginnen en pas in een later stadium over te gaan op grotere opslagcapaciteiten.
Of concreet: QuantumScape wil eerst batterijen leveren voor elektronische apparaten - smartphones en computers - om de productie te optimaliseren en meer inzicht te krijgen in de technologie voordat deze wordt toegepast op de automobielsector. Met andere woorden, het is nog niet voor morgen.
Waardoor Volkswagen - en bij uitbreiding de rest van de Europese gilde - opnieuw een trein dreigt te missen. Nog niet zolang geleden reed de CEO van Nio al meer dan 1.000 kilometer met een ET7 met (semi-)Solid State batterijen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!