In Japan is het al een bekende technologie: vehicle-to-grid-laden (V2G) waarbij de batterij van een elektrische wagen of PHEV kan gebruikt worden als noodgenerator (bijvoorbeeld bij een stroompanne). In Japan is dat een handige oplossing door de vele aardbevingen die het land meemaakt, maar ook hier zou deze technologie mogelijkheden kunnen bieden, bijvoorbeeld om het elektricitietsnet te ontlasten van de steeds hogere vraag.
MEB vanaf volgend jaar
De Volkswagen-groep heeft daarom beslist dat alle nieuwe EV's op het MEB-platform (Volkswagen ID.3, Seat/Cupra Born, Skoda Enyaq, Audi Q4 E-Tron, ...) vanaf 2022 de mogelijkheid krijgen om bidirectioneel te laden. Heb je voldoende stroom over in je accu omdat je de volledige capaciteit niet gebruikt, dan zou die kunnen dienen om bijvoorbeeld tijdens verbruikspieken even je huis te voorzien van energie.
Ook het principe van de thuisbatterij kan toegepast worden door een elektrische wagen, door goedkoop stroom te tanken van bijvoorbeeld de zonnepanelen op je dak overdag, om die energie dan 's avonds aan het huis te leveren als je licht nodig hebt of begint te koken.
Er zijn al verschillende andere elektrische modellen die deze V2G-functie hebben, maar die wordt in onze regio niet altijd geactiveerd. Zo kan de Nissan Leaf dit al langer en krijgen ook de Ioniq 5, Kia EV6 en de nieuwe GMC Hummer EV V2G- of V2X-functies.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!