De Volkswagen Golf VIII wordt een “milde hybride” met een alternator-starter. Die technologie gebruikt een kleine elektromotor als alternator-starter en voedt die met een lithium-ionbatterij. Nieuw is het niet, denk maar aan Mercedes dat onlangs nog zijn CLS bediende met een vergelijkbare module of Audi met zijn A6. Dergelijke systemen met een spanning van 48 V heten de toekomst te zijn en dan kan je als VW moeilijk achterblijven. Dus zal ook de Golf VIII er gebruik van maken.
Lager verbruik
Het doel is ook hier zoveel mogelijk brandstof besparen door niet alleen het opstarten van de verbrandingsmotor over te laten aan de elektromolen, maar ook tijdens het rijden zelf waar mogelijk de conventionele krachtbron het zwijgen op te leggen. Dat laatste doel is al voor een stuk bereikt met de nieuwe 1.5 TSI waarvan de actieve cilinderuitschakeling (ACT) twee van de vier cilinders het zwijgen kan opleggen. Het grote verschil echter met het 48 Volt-systeem dat nu is voorgesteld, is dat het stilleggen ook kan geschieden in minder ideale omstandigheden. Volgens Volkswagen mag je rekenen op een winst van 0,3 liter per 100 kilometer. Wat dat de meerkost is die je daarvoor eerst op zal moeten hoesten, krijg je pas volgend jaar te horen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!