De Volkswagen-groep heeft besloten om de manuele transmissie aan te pakken om enkele grammen CO2 uit te sparen. De nieuwe zesversnellingsbak (MQ281) kan de uitstoot verminderen met hoogstens 5 g/km, zo belooft men in Wolfsburg. Deze versnellingsbak werkt binnen een koppelbereik van 200 tot 340 Nm. Hij moet twee bestaande versnellingsbakken vervangen en start zijn carrière in nieuwe Passat, alvorens geïntegreerd te worden in het gamma van andere modellen uit de groep. De versnellingsbak is bovendien compatibel met grote wielen van zware voertuigen.
Wat er verandert
Het is vooral bij hoge snelheid en lage toerentallen dat de bak doeltreffender is. Hiervoor werkten de ingenieurs aan de smering en wrijving. De MQ281 beschikt over een gelijkmatige smering van de tandwielen en de lagers, waardoor de hoeveelheid benodigde olie daalt tot 1,5 liter. De lagers hebben een zo laag mogelijke wrijving en contactarme afdichtingen. Deze handgeschakelde transmissie werd ontworpen met behulp van virtuele ontwikkelingstools om de zuinigheid te verbeteren, de trillingen te beperken en de trillingen minder hoorbaar te maken in het interieur. Deze versnellingsbak zal intern geproduceerd worden door Seat Components in de fabrieken van Barcelona (Spanje) en Córdoba (Argentinië).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!