Volkswagen en Ford hadden een aanzienlijk investeringsplan opgesteld voor de joint venture Argo AI om hun autonome rijsystemen te ontwikkelen. De Duitse constructuer heeft echter besloten zijn knikkers terug te trekken om zich te concentreren op de samenwerking tussen zijn softwaredivisie Cariad en leverancier Bosch. Volkswagen heeft inmiddels aangekondigd dat het Mobileye - een dochteronderneming van Intel - op grotere schaal gaat gebruiken als onderdeel van zijn software voor automatisch rijden.
Kostenoptimalisatie
Volkswagen - en ook Ford - hebben daarom een punt gezet achter hun samenwerking in Argo AI, na drie jaar gezamenlijke investeringen van in totaal 3 miljard dollar (ongeveer 3 miljard euro), om hun inspanningen - technisch en financieel - op andere partners te concentreren. Zowel de Duitsers als de Amerikanen rechtvaardigen dit besluit door de noodzaak hun investeringen beter te beheren vanwege de enorme kosten voor de ontwikkeling van software, onder meer voor autonoom of geautomatiseerd rijden.
>> Lees ook - Ford gaat autonome autodienst lanceren met Walmart en Argo AI
Bosch en Mobileye
Terwijl de Cariad-divisie van Volkswagen blijft samenwerken met Bosch voor zijn personenwagens, zou de samenwerking met Mobileye meer gaan over bedrijfsvoertuigen, met eventueel zelfs robottaxi's in het achterhoofd. We weten dat Volkswagen al exemplaren test van zijn ID. Buzz elektrische bestelwagen met autonoom rijdende technologie.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!