Californië laat testwerk met zelfrijdende auto’s toe op zijn wegen. Maar constructeurs en technologiebedrijven die experimenteren moeten elk probleem signaleren waarvoor de ‘bestuurder’ heeft moeten ingrijpen. Ze moeten een uitgebreid rapport indienen bij het Californische departement voor gemotoriseerde voertuigen (DMV). Daardoor kunnen we ontdekken waar deze systemen vaak hun tanden op stukbijten.
Een bloemlezing:
- Cruise Automation (General Motors) had problemen met de kegels bij wegenwerken. Een van hun zelfstandige auto’s remde ook te laat voor een Stopbord. Meer zorgwekkend: prototypes probeerden om van rijstrook te wisselen naar een tegengestelde strook met snel verkeer of wilden een te smalle straat inrijden.
- Waymo (Google) – dat zopas betrokken geraakt bij een ongeval in Arizona – heeft ook bugs gehad waarbij de auto straten probeerde in te slaan die te smal waren.
- Baidu zag de bestuurder ingrijpen omdat een verkeerslicht “slecht geklasseerd” was, maar ook omdat voetgangers laat werden opgemerkt.
- De teams van Delphi kwamen in de problemen door illegaal gedrag van andere bestuurders, maar ook door een gps die niet meer wist waar hij zich bevond.
- ai werd eveneens geconfronteerd met navigatieproblemen, maar ook met “schokkend en oncomfortabel” remmen.
- Bij Telenav verwarde het prototype een rond punt met een stilstaande auto en mislukte een parkeermanoeuver verschillende keren.
- Nissan maakte zelfs mee dat het hele autonome rijsysteem uitviel.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!