Een autosalon op Europese bodem, waarop 95% van de automarkt vertegenwoordigd is. Dat moest Jean-Philippe Imparato met eigen ogen zien. En als de grote baas van Alfa Romeo dan toch in de Heizelpaleizen van de Brussels Expo rondliep, wou hij maar al te graag een koffie gaan drinken met AutoGids. Wat wist de Franse baas van het Italiaanse Stellantis-merk ons te vertellen?
LEES OOK Alfa Romeo op het Autosalon van Brussel 2023 (paleis 6)
Imparato over de toekomst van het Autosalon van Brussel?
Het Autosalon van Brussel heeft een toekomst, omdat het een verkoopsalon blijft. Natuurlijk kan je een heleboel nieuwe wagens zien, maar je kan ze ook kopen aan interessante voorwaarden. Dat is goed voor de koper en dat is goed voor ons. Want als constructeur besta je pas als je ook verkoopt.
Imparato over het succes van de nieuwe Alfa Romeo Tonale?
De nieuwe Tonale heeft Alfa Romeo twee belangrijke dingen opgeleverd. Enerzijds volume, want de orderboeken zijn geëxplodeerd en de leveringen vertienvoudigd. Anderzijds access, een toegangspoort tot markten die we niet bereikten met de Giulia of de Stelvio. Ik ben ook erg tevreden met de gelijkmatige balans tussen particuliere en professionele kopers. Dat is belangrijk voor Alfa Romeo, maar vooral voor ons dealernetwerk. Nu is dit pas het begin, want de Alfa Romeo Tonale is slechts de eerste stap van onze ambitieuze productplanning.
Imparato over de komst van de Alfa Romeo "Brennero", een kleine SUV onder de Tonale?
Het productplan dat we momenteel uitrollen, zorgt ervoor dat we tussen 2023 en 2030 elk jaar iets nieuws zullen voorstellen. Maar ik moet bekennen dat ik geen concreet antwoord heb voor de fans die al jaren op een opvolger van de Mito of de Giulietta wachten. Volgend jaar wordt het gamma wel aangevuld met een compacter model, maar dat zal niet Brennero heten. Misschien presenteren we die auto wel als wereldpremière op het Autosalon van Brussel in 2024...
Imparato over de supercar van Alfa Romeo?
Ik neem het woord 'supercar' liever niet in de mond. Als het project gevalideerd wordt, dan wordt het een waar juweel dat hulde brengt aan het verleden en knipoogt naar de toekomst van Alfa Romeo. Ik kan niet eens zeggen of het een elektrische supersportwagen wordt, of eentje met een al dan niet geëlektrificeerde verbrandingsmotor. Enkel dat de beslissing op 10 april 2023 genomen zal worden.
Imparato over de Alfisti?
Alfa Romeo bestaat door en voor zijn fans. Ik onderscheid twee categorieën Alfisti. Zij die geboren zijn en zullen sterven met de Busso, een en al ongebreidelde passie. En zij die het behoud van het merk boven alles stellen, zij die beseffen dat de elektrische transitie noodzakelijk is voor de toekomst van Alfa Romeo. Onze levensverzekering. Hadden we die EV-switch enkele jaren geleden niet in gang gezet, dan hadden we 2023 waarschijnlijk niet gehaald. We hebben dan ook de ambitie om de beste leerling uit de Stellantis-klas te worden, waarop alle Alfisti trots kunnen zijn.
Imparato over Quadrifoglio?
We gaan alles uit de kast halen om die EV-switch succesvol te maken, met elektrische modellen die over een 800V-architectuur beschikken, die aan 18 minuten genoeg hebben om hun batterijen op te laden en die een rijbereik van 700 kilometer halen op een enkele lading. Het nec plus ultra wordt gebundeld onder de Quadrifoglio-noemer. Denk aan sportieve wagens met een systeemvermogen van 850, misschien zelfs 1.000 pk...
Imparato over het einde van de SUV?
Een lage luchtweerstand is essentieel bij elektrische auto's, want een gunstige CX-waarde levert extra rijbereik op. En dan is een slanke berline natuurlijk een stuk efficiënter dan een bonkige SUV. Het doet ook het beste verhopen voor het toekomstige design van Alfa Romeo, want de elektrische technologie maakt silhouetten mogelijk die ondenkbaar waren bij een wagen met verbrandingsmotor. Het is niet omdat ze elektrisch zullen zijn, dat de toekomstige wagens geen emotie meer kunnen bieden.
Imparato over de toekomst van Alfa Romeo?
Mijn job telt drie doelen. Ik moet Alfa Romeo weer winstgevend maken, ik moet het productplan uitrollen en ik moet het merk weer zijn eigen identiteit geven. De synergieën binnen de Stellantis-groep zijn van goudwaarde, denk maar aan het elektrische STLA-platform waarover ook Alfa Romeo zal kunnen beschikken. Maar we moeten ook onszelf blijven en opnieuw echte Alfa's bouwen, ontworpen in Turijn en afgesteld in Balocco.
Imparato over Alfa Romeo in de Verenigde Staten?
We kijken voorbij de Europese landsgrenzen. Alfa Romeo wil aanwezig zijn in alle regio's van de wereld, dus ook in Azië en de Verenigde Staten. Ons productplan telt dan ook modellen die voldoen aan de verschillende eisen van die verschillende markten.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!