Audi probeert wat orde te scheppen in zijn nomenclatuur. De elektrische e-Tron-modellen dragen voortaan een even typeaanduiding, die met een al dan niet hybride verbrandingsmotor krijgen een oneven benaming. Dat verklaart waarom de opvolger van de A4 binnenkort als Audi A5 in het gamma staat, als berline en als Avant. Maar wat betekent dat voor het bestaande A5-gamma: krijgen de A5 Cabrio, Coupé en Sportback ook een opvolger?
Neen.
Definitief einde van de cabrio én de coupé?
De productie van de Audi A5 Cabrio en A5 Coupé is inmiddels gestopt. En er staan geen directe opvolgers op het programma en al helemaal niet met een verbrandingsmotor. Dat wil zeggen dat de constructeur uit Ingolstadt momenteel geen cabriolets noch coupés meer bouwt, want ook de TT (Roadster) en de R8 (Spyder) zijn inmiddels op pensioen. En de jongste generatie van de Audi A3 rooit het tegenwoordig ook zonder Cabrio-variant. En het ziet er niet naar uit dat daar nog verandering in zal komen, toch niet op het cabriofront.
Een elektrische sportcoupé zien we wel in onze kristallen bol, maar in welke gedaante...
En wat met de Audi A5 Sportback?
De Sportback-benaming verdwijnt van de achterklep, maar het concept krijgt wel een vervolg. Want de nieuwe Audi A5 berline probeert voortaan van twee walletjes te eten, want die krijgt een vijfde deur. De daklijn is minder steil dan bij de vroegere Sportback en van frameloze zijruiten is evenmin sprake, maar het profiel oogt wel wat slanker en sportiever.
Een noodzakelijk compromis, klinkt het vanuit Ingolstadt. Om zowel de Amerikaanse als de Europese klanten tevreden te houden, zonder nog een extra model in de catalogus te moeten opnemen.
Bekijk ook onze video van de nieuwe Audi A5
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!