Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / 2dehands: 'helft van Belgen heeft liever tweedehandswagen'

Geschreven door Yeelen Möller op 19-11-2021

Uit een onderzoek van zoekertjessite 2dehands blijkt dat 48% van de Belgen een voorkeur heeft voor tweedehandswagens, voor 16% maakt het niet uit. Maar er zijn nog andere interessante cijfers opgedoken.

2dehands heeft aan InSites Consulting de opdracht gegeven om het koopgedrag van de Belgische automobilist te onderzoeken, zoals eerder al in 2018 werd gedaan. Daaruit blijkt dat 47% van de Belgen van 18 jaar en ouder de afgelopen 6 maanden een auto wilde kopen, er eentje te koop had staan of de intentie had om de komende 6 maanden een auto te kopen. In 2018 was dat nog 40%, wat gezien de zwakke automarkt van nu zou kunnen betekenen dat er momenteel heel wat mensen aan het twijfelen zijn om een auto te kopen. Toch moeten de cijfers van 2dehands met een korrel zout worden genomen, aangezien slechts 833 mensen werden bevraagd.

Top 10 zoekcriteria 

Prijs 

48% 

Merk 

30% 

Comfort 

30% 

Welke brandstof 

30% 

Leeftijd voertuig 

29% 

Type aandrijving (manueel/automaat) 

29% 

Type voertuig 

28% 

Verbruik 

28% 

Veiligheid en betrouwbaarheid 

27% 

Aantal zitplaatsen 

24% 

Liever tweedehands

Er werd ook gekeken naar de belangrijkste criteria voor een nieuwe wagen. Voor 48% van de mensen is de prijs het allerbelangrijkst, met als logisch gevolg dat een even groot percentage liever een tweedehandswagen koopt dan een nieuwe. 16% van de bevraagden had geen voorkeur, wat een lichte meerderheid geeft voor de occasiemarkt. Na de prijs zijn de belangrijkste criteria: het merk, het comfort en het type brandstof. Opvallend: naar de CO2-uitstoot wordt amper gekeken, hoewel die ook een grote invloed heeft op de belastingheffing (vooral in Vlaanderen).

BMW op kop

Als er werd gevraagd naar welk merk de bevraagden op zoek waren, staat BMW ook hier op kop, terwijl het Duitse premiummerk ook al heel 2021 de ranglijsten aanvoert qua nieuwe inschrijvingen dankzij zijn populariteit in de lease en zijn PHEV-aanbod. 16% van de mensen willen het BMW-logo op hun wagen, tegenover amper 8% in 2018. De top 3 wordt aangevuld door Audi en Volkswagen met respectievelijk 10 en 8%.

Naar welk merk bent u op zoek? 

BMW 

16% 

Audi 

10% 

Volkswagen 

8% 

Citroën 

7% 

Peugeot 

6% 

Ford 

5% 

Mercedes 

4% 

Renault 

4% 

Dacia 

4% 

Opel 

3% 

Online in opmars

Wie in 2018 nog een auto kocht, deed dat volgens het onderzoek van 2dehands nog voor 64% ter plekke bij de dealer. In 2021 is dat nog maar 41%, met natuurlijk een grote impact door de coronapandemie. Dat verloren terrein wordt overgenomen door de online verkoop bij dealers (9% tov 5% in 2018) en particulieren (4% vs. 2%) en door de aankoop rechtstreeks bij particulieren (21% vs. 16%), ook een gevolg van de stijgende vraag naar tweedehandswagens.

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten