Aston Martin is al zo vaak bijna failliet geweest en zo dikwijls van eigenaar en aandeelhouders veranderd, dat enkel een straffe historicus het zich nog allemaal herinnert. Dankzij de in 2023 als coupé en cabrio gelanceerde DB12 en natuurlijk ook de al iets oudere DBX, de eerste SUV van het merk, lopen de zaken recent blijkbaar wel weer beter. Het succes van een haast ontelbaar aantal speciale uitvoeringen en exclusieve en steeds peperdure varianten helpt de boekhouders evengoed om het bedrijf eindelijk nog eens uit de rode cijfers te krijgen – en hopelijk ook te houden.
Hybride Valhalla
Het grote nieuws dit jaar wordt de hybride en, net als de heel exclusieve Valkyrie, met de hulp van Formule 1-ingenieurs ontwikkelde Valhalla. Zelfs F1-coureur Fernando Alonso heeft als testrijder gefungeerd, al zijn het ongetwijfeld vooral de specialisten inzake aerodynamica die van de Valhalla een van ’s werelds efficiëntste sportwagens moeten maken.
F1-COUREUR ALONSO FUNGEERDE ALS TESTRIJDER VOOR DE VALHALLA.
Het hybride aandrijfgeheel, met minstens twee elektromotoren en een V8 van AMG-origine, zorgt voor zo’n 1.000 pk en dus heel sterke prestaties. De eerste volledig elektrisch aangedreven Aston Martin wordt volgend jaar verwacht; wellicht wordt dat dan ook de nieuwe dienstwagen van James Bond.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!