Wie Vorsprung durch Technik echt belichaamt wil zien, moet er de blauwdrukken van de allereerste Audi A8 maar eens bijnemen. Want hoewel deze limousie het esthetisch eerder bij een bescheiden design hield (van de hand van onze landgenoot Dirk van Braeckel, overigens), was de Audi A8 onderhuids een rijdend labo. Dat begon al bij zijn structuur die volledig bestond uit aluminium: het zogeheten Audi Space Frame, ontwikkeld op vraag van Ferdinand Piech. Omdat die absoluut de Quattro-aandrijving wou behouden, zonder dat het totaalgewicht onder die 4x4-technologie zou leiden.
>> AutoGids' Koopje van de Week - modeloverzicht van A tot Z
Nu, met alle luxe die deze grote jongen aan boord had, was die besparing uiteraard relatief. All leverde de alternatieve bouwstijl wel z’n voordelen op, want voor een limo bleek de Audi A8 immers bijzonder kwiek.
Waarop moet je letten?
Ga je voor Audi A8 met een 2,5 liter-V6 op diesel, check dan vooral de staat van de nokkenassen. Die durven bijzonder snel slijten en zijn bijzonder prijzig om te vervangen. Een oplossing voor het probleem is om die dingen te switchen voor assen uit een 2003-model, al dien je dan of zelf enige handigheid aan de dag te kunnen leggen of een garagehouder te kennen die die operatie voor jou uit wil voeren. Hoef je niet veel kilometers te klokken, dan is het dus misschien het overwegen waard te investeren in een meer bedrijfszekere benzine. De 4.2 liter-V8 van de S8 bijvoorbeeld.
Wat mag dat kosten?
Belachelijk weinig, toch als je kijkt welke luxe je ervoor in ruil krijgt. Vanaf een kleine 2.000 euro kan je reeds een Audi A8 op de kop tikken, weliswaar met die kanttekening dat je bij dat bedrag waarschijnlijk nog wel wat euro’s mag bijtellen voor eventuele herstellingen. De interessantste S8-versies beginnen om en bij de 10.000 euro, de megalomane 6 liter-W12 vind je voor een soortgelijk bedrag. En voor wie het helemaal gek wil maken: we hebben ook een aantal gepantserde exemplaren gevonden, net boven de 20.000 euro.
Zijn er leuke alternatieven?
De Mercedes S-Klasse en de BMW 7 Reeks, hoe kan het ook anders. Al zouden we eveneens een Jaguar XJ op de lijst durven zetten. En dan doelen we op een exemplaar van de derde generatie, die net zoals de Audi 18 op een volledig uit aluminium onderbouw rekende. Wie echt safe wil zitten, speurt best naar een Lexus LS.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!