Het slechte nieuws: als we naar de huidige trends kijken, zullen we op het einde van het jaar afklokken op ongeveer 425.000 nieuw ingeschreven auto's in 2020. Dat zijn er 125.000 minder dan in 2019, het tweede beste jaar ooit. Het is van 1997 geleden dat er nog zo weinig nieuwe auto's zijn ingeschreven. Dit komt natuurlijk door de Covid-19-pandemie, die voor de sluiting van de showrooms zorgde en de verkoop dus quasi volledig stillegde in de maanden maart en april.
Maar Febiac, Traxio en Renta geven nog een aantal redenen voor deze daling: het stilvallen van de toerismesector, waardoor verhuurbedrijven hun vloten afbouwden, inkrimpten of zelfs volledig failliet gingen. Ook de andere bedrijfsvloten worden minder snel vervangen door de zwakke bedrijfsresultaten in heel wat sectoren. Tenslotte lag de productie ook een tijdlang stil bij heel wat constructeurs, wat voor een leveringsprobleem zorgde.
Tweedehands minder slecht, tweewielers zelfs goed
Ook de tweedehandsmarkt laat rode cijfers optekenen, al zou de daling hier amper -6% bedragen. Mensen kopen minder snel auto's in tijden van laagconjunctuur, en als ze het doen, is het eerder een occasie dan een nieuwe auto. Ook de lange levertijden van nieuwe wagens door het stilvallen van de productie deed mensen sneller naar de tweedehandsmarkt kijken. Ook bedrijven kiezen in deze onzekere tijden sneller voor een tweedehandswagen, want die markt doet het even goed als in 2019.
Maar tussen alle (licht) negatieve resultaten is er één opsteker: de motormarkt. Ondanks de sluiting in maart en april, net in het begin van de lente en tijdens een periode met erg zacht weer, maakte de markt voor tweewielers een serieuze inhaalbeweging sinds de heropening van de verkooppunten. Zelfs in november, met de tweede lockdown, werden er 3% meer inschrijvingen genoteerd dan in 2019.
Volgens Febiac zijn er twee redenen hiervoor: mensen die hun vakantiebudget aan een andere droom of wens konden spenderen, en het wantrouwen voor het openbaar vervoer in combinatie met het feit dat een tweewieler veel goedkoper is dan een auto voor persoonlijk vervoer. Motoren zijn echter al langer populairder aan het worden, misschien dat de toenemende filezwaarte daar ook mee te maken heeft. Vooral de markt voor 125 cc's kende een flinke stijging dit jaar, niet toevallig de hoogste categorie waarmee je mag rijden met een rijbewijs B (van voor mei 2013)...
Meer fietsen en hybrides
De niet-gemotoriseerde tweewielers, beter bekend als de fietsen (en de steps) waren ook niet aan te slepen dit jaar, waarschijnlijk omdat heel wat mensen op zoek waren naar een plaatselijk tijdsverdrijf of een manier om te sporten tijdens de sluiting van de fitnesscentra en sportclubs. Waarschijnlijk zullen verkopers van wandel- en loopschoenen en rolschaatsen ook een positief jaar achter de rug hebben...
Tenslotte kijken we nog even naar de verdeling van de soorten aandrijflijnen die werden gekocht dit jaar. Diesel is al even niet meer zo populair, maar het marktaandeel van de zelfontbranders lijkt te stabiliseren op ongeveer een derde van de markt, vergelijkbaar met 2019. Vermoedelijk zijn dit de mensen voor wie een diesel écht voordelig uitpakt: de veelrijders en zij die zware lasten vervoeren.
Maar natuurlijk heeft ook de elektrificering een stap vooruit gezet in 2020. De volledige elektrische wagens gaan van 1,5% marktaandeel in 2019 naar 2,9% in 2020, terwijl de hybrides ook een grote sprong maken van 4,6% naar 9,5%. Vooral de fiscaal voordelige plug-in hybrides zijn populair, ook omdat er nu veel meer aanbod is dankzij de Europese CO2-quota. Een laatste conclusie: de SUV-hype is nog niet gaan liggen, met een marktaandeel van zo'n 40% in ons land. Een troost voor de milieuliefhebbers: het zijn vooral de middelgrote en kleine SUV's die populair zijn, de grote SUV's blijven onder de 4% steken. Op naar een positiever 2021?
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!