December was een goede maand voor de Belgische automarkt, want het aantal inschrijvingen van nieuwe wagens steeg met 20,6% tegenover dezelfde periode vorig jaar. Toch eindigen we 2022 met een negatief rapport, want in vergelijking met 2021 noteren we een algemene daling van 4,4%. Dat grote volumefabrikanten als Renault, Citroën, Ford, Opel en Skoda alweer minder auto’s verkochten, illustreert dat het vooral de particuliere consument is die de portefeuille dichtgeklapt houdt.
LEES OOK De best verkopende automerken van 2022
Nu is het niet overal kommer en kwel, want er zijn ook een heleboel automerken die sterk groeien en dus meer marktaandeel veroveren. Het hoeft niet te verbazen waar je die sterkste stijgers moet gaan zoeken. Naast lagekostenfabrikant Dacia (+10,02%), dat in volume amper nog onderdoet voor zustermerk Renault, zijn vooral (semi)elektrische merken zoals Cupra, Lynk&Co, Tesla, Polestar en MG (+25,74%) duidelijk in opmars. Ook de verkoop van zowel Kia (+13,60%) en SsangYong (+21,86%) als van Toyota (+34,60%) en DS zat duidelijk in de lift.
Top 5 - de sterkste stijgers van 2022 *
- 1. Cupra: +145,47% (1.598 ingeschreven wagens)
- 2. Lynk&Co: +102,05% (1.477)
- 3. Polestar: +73,58% (1.741)
- 4. DS: +53,67% (2.677)
- 5. Tesla: +46,81% (4.789)
Top 5 - de diepste dalers van 2022 *
- 1. Jaguar: -50,48% (976 ingeschreven wagens)
- 2. Jeep: -34,04% (1.893)
- 3. Fiat: -29,86% (5.823)
- 4. Mazda: -27,15% (4.267)
- 5. Opel: -24,66 (12.767)
(*) Om de lijstjes representatief te houden, hebben we enkel de merken in overweging genomen die minstens 250 nieuwe auto's inschreven in 2022.
Bron: Febiac
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!