De cijfers van de tijdens de eerste helft van de in 2022 ingeschreven nieuwe auto's is binnen.
Wat leren we daaruit?
- De markt voor nieuwe auto's is met 15,9% gedaald ten opzichte van 2021
- Vergeleken met de markt voor de coronacrisis is de markt voor nieuwe auto's zelfs gedaald met 37%
Wat zijn de mogelijke oorzaken van die daling?
- Halfgeleidercrisis heeft grote impact op de productie van nieuwe wagens, waardoor de leveringen enorme vertragingen oplopen
- Particulieren kopen steeds minder nieuwe wagens en richten zich meer op de tweedehandsmarkt
Elektrisch en van de zaak
De Belgische markt voor nieuwe wagens is er eentje van professionele klanten, daar zowel bedrijven als zelfstandigen een fiscaal voordeel genieten. Samen zijn ze goed voor 61,8% van de inschrijvingen tijdens de eerste helft van 2022. Hoewel de occasiemarkt tijdens diezelfde periode met 9,27% krimpte, worden er momenteel meer tweedehandswagens verkochte dan nieuwe auto's (volgens een verhouding van 1,31 occasies voor een nieuwe auto).
Het hoge aandeel van voertuigen voor bedrijven en zelfstandigen speelt een hoofdrol in het stijgende marktaandeel van hybride en elektrische wagens gedurende de eerste helft van 2022, samen goed voor 31% van de nieuwe inschrijvingen.
- Enkel elektrisch (EV): 12,2%
- Hybride (HEV): 5,2%
- Enkel plug-inhybride (PHEV): 22,6%
Particulieren kopen vooral wagens met verbrandingsmotor. En als ze zich een hybride aanschaffen, is dat er eentje van het zelfopladende type. Alweer speelt de Belgische fiscaliteit een sleutelrol.
- EV: 3,3%
- HEV: 11%
- PHEV: 3,7%
Het aandeel van wagens op benzine en diesel neemt stelselmatig af, toch als je de inschrijvingen van nieuwe wagens bekijkt. Samen vertegenwoordigen ze nog 49,6% van de inschrijvingen van nieuwe wagens tijdens de eerste helft van 2022.
- Benzine: -2,4%
- Diesel: -5,7%
Verkoopstoppers
Populairste merken
Bij de bedrijfswagens leiden de Duitse Drie de dans:
- 1. BMW
- 2. Mercedes
- 3. Audi
Op de particuliere markt ziet het plaatje er volledig anders uit:
- 1. Renault
- 2. Volkswagen
- 3. Toyota
Populairste modellen
Bij de bedrijfswagens: BMW X1. Opvallend, want het gaat om een SUV die zich op het einde van zijn loopbaan bevindt. De nieuwe generatie is klaar en krijgt ook een volledig elektrische variant in de gedaante van de BMW iX1.
Particuliere markt:
- 1. Dacia Sandero
- 2. Toyota Yaris
- 3. Dacia Duster
Top 20
Leggen we alles samen, dan kroont de Citroën C3 zich tot de populairste auto van de eerste helft van 2022.
Citroën C3 |
4934 |
Peugeot 3008 |
3054 |
BMW X1 |
4155 |
Peugeot 2008 |
3032 |
Volvo XC40 |
4067 |
BMW Série 3 |
2945 |
Toyota Yaris |
3882 |
BMW X3 |
2842 |
Peugeot 208 |
3798 |
Peugeot 308 |
2779 |
Mini Cooper |
3472 |
Renault Arkana |
2698 |
Dacia Sandero |
3375 |
Citroën C4 |
2684 |
Dacia Duster |
3340 |
Hyundai Tucson |
2571 |
Opel Corsa |
3135 |
Audi A3 |
2534 |
Audi Q3 |
3074 |
Toyota Corolla |
2525 |
Bron: Febiac
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!