Groot feest in Garching nabij München, want in 2022 vierde de M-afdeling zijn vijftigste verjaardag. En geen feest zonder slagroomtaart, waarop BMW een heleboel knalrode kersen legde. Het jubileum werd immers gevierd met een lange stoet aan nieuwigheden, gaande van de BMW M2 Coupé en de M3 Touring tot de BMW iX M60 en de XM. En dan hebben we het geeneens over de BMW M4 CSL of de daarop gebaseerde 3.0 CSL...
Het feestgedruis is amper gaan liggen of BMW M heeft opnieuw redenen tot feesten. In 2022 wist de Duitse constructeur liefst 177.257 M-wagens te slijten, goed voor een stijging van de wereldwijde verkoop met 8,5% in vergelijking met het jaar daarvoor. De grootste markt blijft die van de Verenigde Staten, gevolgd door Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.
Het bestverkochte BMW M-model van 2022?
BMW M lanceert de ene nieuwigheid na de andere, maar tussen de officiële presentatie en de daadwerkelijke productie gaapt een flinke kloof. Zo heeft de BMW M3 Touring nog geen gigantische impact op de mondiale verkoopcijfers gemaakt, simpelweg omdat de eigenlijke lancering grotendeels in 2023 plaatsvindt. Hetzelfde verhaal bij pakweg de plug-inhybride BMW XM SUV.
Bovendien wordt het bestverkochte model door een heleboel BMW-fanaten niet als een echte M aanzien. Het gaat immers om de BMW i4 M50, zoals de topversie van de elektrische 4 Reeks Gran Coupé in het gamma omschreven wordt. Met een vermogen van 544 pk en een maximum koppel van 795 Nm komt de i4 M50 nochtans een stuk krachtiger voor de dag dan een M3 of M4.
En ook het sprintje van 0 naar 100 km/u is niet verkeerd: de BMW i4 M50 klaart de klus in 3,9 seconden. Zelfs het rijbereik van dik 500 kilometer is vergelijkbaar met de M-wagens met verbrandingsmotor. En hij is nog een stuk goedkoper ook.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!