Sinds de uitbraak van de covidpandemie, inmiddels alweer bijna drie jaar geleden, worden er een stuk minder nieuwe auto’s gemaakt en gekocht. Zo ook in ons land, waar vertraagde leveringen, inflatie en onzekerheid over de aandrijvingskeuze een duidelijke weerslag hebben op de inschrijvingscijfer. In 2022 werden er 366.303 nieuwe auto’s ingeschreven, wat 4,4% minder is dan in 2021. Dat ondanks de goede cijfers van december, want tijdens de laatste maand van 2022 steeg het aantal inschrijvingen met 20,6% tegenover dezelfde periode vorig jaar.
Dat lijkt te duiden op stabiliteit, maar tegenover het vorige decennium is het een structurele vermindering. Toen gingen er elk jaar meer dan een half miljoen wagens over de toonbank. Het neemt niet weg dat België voor de autosector een bijzonder vruchtbaar wingewest blijft. Met 33,2 nieuw verkochte auto’s per 1.000 inwoners staat ons land na het Groothertogdom Luxemburg op de tweede plaats in Europa. Er komen hier jaarlijks anderhalve keer zoveel nieuwe auto’s in het verkeer als het EU-gemiddelde.
Een belangrijke kanttekening is wel dat we het hier hebben over de inschrijvingscijfers, en dus niet de directe verkoopresultaten. Doordat de autoproductie de afgelopen drie jaar vaak vertraging opliep, met soms levertijden van een jaar en meer, zitten in deze inschrijvingscijfers nog een boel bestellingen uit 2021.
Steeds meer bedrijfswagens
Dat BMW voor het tweede jaar op rij de hitparade aanvoert, en dat ook andere luxemerken Mercedes en Audi in de top-vijf figureren (samen met VW en Peugeot), illustreert de bijzondere aard van de Belgische autohandel, waarin de bedrijfswagen in 2022 een groter aandeel had dan ooit. In ‘normale tijden’ staat ongeveer de helft van het aantal nieuwe ingeschreven wagens op naam van ondernemingen, maar in 2022 was dat bijna tweederde.
Opmerkelijk is dat Toyota en Kia al voor het tweede jaar op rij aardig wat extra marktaandeel veroveren (die laatste werd in Nederland zelfs marktleider), net zoals lagekostenfabrikant Dacia, dat in volume amper nog onderdoet voor zustermerk Renault. Ook (semi-)elektrische merken als Tesla, Polestar, MG, Cupra en Lynk&Co zijn duidelijk in opmars; een teken des tijds. Dat grote volumefabrikanten als Renault, Citroën, Ford, Opel en Skoda alweer minder auto’s verkochten, illustreert dat het vooral de particuliere consument is die de portefeuille dichtgeklapt houdt.
Top 10 - de meest verkochte automerken van 2022
- 1. BMW: 38.011 (-2,44%)
- 2. Volkswagen: 32.061 (-6,66%)
- 3. Mercedes: 29.281 (+6,39%)
- 4. Peugeot: 29.140 (+2,32%)
- 5. Audi: 26.253 (-6,29%)
- 6. Toyota: 21.261 (+34,60%)
- 7. Renault: 18.687 (-7,50%)
- 8. Citroën: 16.741 (-8,65)
- 9. Dacia: 15.652 (+10,02%)
- 10. Kia: 15.162 (+13,60%)
Opgepast: een belangrijke kanttekening is wel dat we het hier hebben over de inschrijvingscijfers, en dus niet de directe verkoopresultaten. Doordat de autoproductie de afgelopen drie jaar vaak vertraging opliep, met soms levertijden van een jaar en meer, zitten in deze inschrijvingscijfers nog een boel bestellingen uit 2021.
Bron: FOD Mobiliteit en Febiac
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!