Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Bedrijfsauto's: 2,3 miljard aan voordeel

Geschreven door Frédéric Kevers op 05-10-2020

In België biedt een bedrijfsauto heel wat financieel voordeel voor de begunstigde, maar er is natuurlijk wel een fiscale en milieukost aan verbonden. Een kost die samengeteld oploopt tot 2,3 miljard euro!

De Belg heeft een baksteen in de maag zitten, maar de Belgische werknemer heeft blijkbaar ook benzine in de aderen. Heel wat werkgevers bieden namelijk een bedrijfswagen als onderdeel van het salarispakket, wat een groot voordeel is voor zij die erover beschikken. Maar niets is echt gratis: de kost van dit 'cadeau' loopt op tot 2,3 miljard euro, verdeeld over belastingvrijstellingen en andere fiscale voordelen. Naast de financiële kost is ook de milieu-impact van dit bedrijfswagenpark - zowel in België als in Europa in het algemeen - een grote factor in de race naar koolstofneutraliteit van de Europese Unie.

Budget en klimaat

Volgens de Europese ngo Transport & Environment bedraagt de financiële last van deze salariswagens voor de belastingbetaler 32 miljard euro, en dat enkel voor de 8 grootste landen van het Oude Continent op de bedrijfswagenmarkt: Duitsland (12 miljard euro), Verenigd Koninkrijk (5,7), Polen (4,5), Frankrijk (2,5), België (2,3), Spanje (2,2), Nederland en Italië (elk 1,6 miljard). In Europa is gemiddeld 60% van de nieuw ingeschreven wagens een bedrijfswagen. Duitsland en Polen halen daarbij een aandee lvan 70%, België zit op 56%. Gekoppeld aan het feit dat 96% van deze bedrijfswagens aangedreven worden door benzine of diesel, bevestigt deze statistiek de grote impact op het milieu die dit extralegale voordeel heeft op het streven naar koolstofneutraliteit.

Voor Saul Lopez, verantwoordelijke voor bedrijfswagens binnen T&E, is de doelstelling van de Vivaldi-coalitie van de nieuwe federale regering van België zeer ambitieus: 100% van de bedrijfswagens met een nuluitstoot van CO2. "Onze voorstellen gaan in dezelfde richting, maar zijn qua planning iets minder ambitieus: wij mikken op 2030", legt Lopez uit.

Volgens T&E leggen salariswagens gemiddeld 2,25 keer meer kilometers af dan particuliere auto's. Door de gunstige fiscaliteit van bedrijfswagens in België - en in de rest van Europa - te hervormen om enkel een voordeel toe te kennen aan 'zero emissions'-voertuigen, zou het gemakkelijker moeten worden om de milieudoelstellingen te behalen. Daarnaast ligt de 'Total Cost of Ownership' (TCO) van elektrische wagens volgens de ngo iets lager dan die van dieselwagens: 0,39 euro/km vergeleken met 0,43 euro/km. Maar een dergelijke omschakeling, hoe ecologisch en economisch hij ook mag zijn, vereist zware investeringen voor de elektriciteitsproductie en de laadinfrastructuur.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten