UPDATE: BYD Europe heeft de presale-prijzen voor zijn Europese modellen bekendgemaakt: 38.000 euro voor de Atto 3 en 72.000 euro voor de Han en de Tang. Let wel: dat zijn de prijskaartjes voor Duitsland. De prijzen voor de Belgische markt (waar Inchcape ondertussen officieel bevestigd is als invoerder) worden bekendgemaakt tijdens het salon van Parijs (van 17 tot 23 oktober).
Het Europese offensief dat het Chinese BYD – kort voor Build Your Dreams – al een tijdje voorbereidt, krijgt steeds meer vorm. In Nederland gaat de constructeur in zee met de Louwman Group, die er ook Toyota invoert. Voor België zou BYD een akkoord op zak hebben met Inchcape, de Belgische importeur van – jawel – Toyota en Lexus. In de loop van 2022 zouden de eerste wagens verkocht worden, wellicht via een onlineplatform. Nu ja, de eerste wagens rijden eigenlijk al een tijdje in Brussel rond, want in 2014 leverde BYD al 50 elektrische taxi's op basis van de BYD e6 nadat die als beste uit een openbare aanbesteding kwamen.
LEES OOK BYD komt met innovatieve bladebatterij
BYD noemt zichzelf de grootste constructeur van elektrische wagens, voor Tesla. Maar het speelt een beetje vals, want in China verkoopt Build Your Dreams ook plug-inhybridemodellen...
Welke modellen? En aan welke prijs?
Met welke modellen de Chinese constructeur naar België komt, is nog niet officieel aangekondigd. Maar als we naar Noorwegen kijken, waar Build Your Dreams zijn Europese offensief start, dan gokken we op de BYD Tang en de BYD Han. De onlangs vernieuwde Tang is een elektrische SUV met twee elektromotoren, goed voor een systeemvermogen van bijna 500 pk. Het batterijpakket had een capaciteit van 82,8 kWh, maar die wordt weldra opgetrokken naar 108,8 kWh. Volgens de Chinese CLTC-cyclus – vergelijkbaar met onze NEDC van vroeger – bedraagt het rijbereik liefst 730 kilometer. Er is ook sprake van een minder krachtige BYD Tang Single Motor, maar of die de oversteek maakt...
De BYD Han is dan weer een directe concurrent voor de Tesla Model 3. In China wordt de bijna 5 meter lange berline verkocht in twee versies: een voorwielaangedreven Single Motor-instapvariant die 222 pk belooft, en een vierwielaangedreven topvariant. Het is die laatste die naar Europa zou komen, met een systeemvermogen van net geen 500 pk en een tijd van minder dan 4 seconden voor het sprintje van 0 naar 100 km/u. Het accupakket van 77 kWh zou zich vertalen in een range van meer dan 600 kilometer, opnieuw berekend volgens de (minder nauwkeurige) CLTC-methode.
Bron: Autonieuws
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!