Volgens een studie van Nature Energy in Californië, keert 20% van de automobilisten die hebben gekozen voor een elektrische auto daarna terug naar een verbrandingsauto. De grootste klacht blijkt de moeilijkheid om de batterijen van de auto thuis op te laden.
Ontoereikend elektrisch netwerk
Het merendeel van die 20% ontevreden eigenaren van elektrische auto's die zijn teruggekeerd naar een auto met verbrandingsmotor of (zelfladende) hybride geeft als reden dat het moeilijk is om thuis bij te laden. Een probleem dat grotendeels verband houdt met de infrastructuur van het Amerikaanse elektriciteitsnet, dat op 120 V werkt, terwijl België bijvoorbeeld een lichtnet van 230 V heeft. Een factor die automatisch de ervaring beïnvloedt van kopers van elektrische wagens, aangezien de laadsnelheid zo twee keer trager verloopt.
Momenteel zijn er 3 oplaadniveaus in de Verenigde Staten. Level 1 laadt op 120 V (huishoudelijk stopcontact), Level 2 op 240 V (speciale verbinding, meestal bij openbare laadpalen of wallboxen van bedrijven) en tenslotte Level 3 op 480 V, waar bijvoorbeeld de Superchargers van Tesla op werken, waarmee de batterij in ongeveer een uurtje kan worden bijgeladen.
>>> Ons advies over de snellaadnetwerken in België lees je hier.
1 uur voor 5 km
Het is dus een kwestie van geduld om je elektrische auto op te laden in de VS, nog meer dan in Europa. In ons land kan je nog de batterij 's nachts opladen om voldoende stroom te hebben de volgende dag, maar de Amerikanen hebben deze luxe niet. Kevin Tynan, een journalist bij Bloomberg, kwam tot de vaststelling dat het 1 uur duurt om 5 km aan rijbereik te krijgen voor een Ford Mustang Mach-E met een huishoudelijk stopcontact. Na een nachtje laden kwam hij amper aan 36 mijl (58 km).
Een Mustang V8 bijtanken kost dan maar 3 minuten om 300 mijl (480 km) te kunnen rijden. Rekening houdend met de lage brandstofprijs in de Verenigde Staten, snappen we wel dat 1 op de 5 EV-eigenaars weer overstapt op een verbrandingsauto. Het laadnetwerk in Amerika is nog minder ontwikkeld dan in Europa, terwijl de gemiddelde dagelijks afgelegde afstand wel groter is.
Commerciële uitdaging
Deze bevinding vormt dus een uitdaging voor de constructeurs en de wetgevers. Er zijn grote inspanningen nodig om een snelle groei van de verkoop van elektrische wagens te bekomen enerzijds, terwijl een even grote inspanning nodig is om de retentie van elektrische mobiliteit te behouden om zo de milieudoelstellingen te kunnen behalen.
Hiervoor is er maar één mogelijke oplossing: het openbare laadnet op 'hoogspanning' (Level 2 of 3) ontwikkelen, wetende dat het lichtnet aanpassen op hogere voltages quasi onmogelijk is, zeker op korte of middellange termijn. De studie van Nature Energy onthult ook dat 70% van de eigenaars die weer overstapten op een ICE, geen toegang hadden tot een Level 2-laadpaal thuis of op het werk. Bijna tweederde van alle bevraagden gaf zelfs aan openbare laadstations niet te gebruiken.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!