De vzw Car-Pass heeft zijn jaarverslag over 2022 verspreid. Daaruit blijkt dat het aantal fraudegevallen waarbij de kilometerteller werd teruggedraaid om een voertuig makkelijker of voor een hogere prijs te kunnen verkopen, opnieuw is gedaald. Een goede zaak, want dat is immers de voornaamste reden waarom de Car-Pass, die verplicht is bij de verkoop van een tweedehandsauto, ooit in het leven werd geroepen.
Toch zijn er het afgelopen jaar nog 1.344 gevallen van fraude aan het licht gekomen. Daarmee ligt het fraudepercentage echter onder de 1% (0,09% bij binnenlandse voertuigen en 0,87% bij voertuigen die werden ingevoerd vanuit het buitenland). Vooral bij bestelwagens is kilometerfraude een probleem, aangezien die gemiddeld meer rijden dan personenwagens.
De uitschieter was dan ook een Volkswagen Transporter, die bij de laatste ingave bijna een half miljoen kilometers minder op de teller bleek te hebben dan bij de voorlaatste. Ook bij de personenwagens spant een Volkswagen de kroon, een Touran uit 2011 deze keer, maar wel een ingevoerde, die plots meer dan 360.000 km 'jonger' was gemaakt.
LEES OOK – De Car-Pass: wat is het en hoe kom je eraan?
Minder attesten maar meer kilometerstanden
Het jaarverslag toont ook aan dat er het afgelopen jaar 9,5% minder Car-Pass-documenten werden uitgereikt dan in 2021. Dat is niet onlogisch, aangezien zo'n Car-Pass enkel verplicht is bij de tweedehandsverkoop van een auto of bestelwagen, en we wisten al dat de tweedehandsmarkt in 2022 serieus gekrompen is tegenover het jaar voordien. Wel verwerkte Car-Pass in 2022 bijna 18 miljoen tellerstanden, wat 8,2 % meer is dan in 2021 en een absoluut record.
Die stijging valt voor een deel te verklaren door het stijgende aantal geconnecteerde voertuigen, waarvan de invoerders sinds 1 januari 2020 verplicht vier keer per jaar de tellerstand moeten doorgeven. Een wettelijke verplichting die nog in geen enkel ander Europees land bestaat, aldus gedelegeerd bestuurder Michel Peelman: "Vorig jaar verwerkten we op die manier 1,7 miljoen tellerstanden, bijna 10% van de totale instroom. Dit zouden er nog meer kunnen zijn, want een aantal invoerders, met name Stellantis, Renault, Ford, Jaguar Land Rover en Polestar voldoen na 3 jaar nog steeds niet aan hun wettelijke verplichtingen."
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!