Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Welke invasie?: Chinezen goed voor 2,5% van de Europese markt

Geschreven door Hans Dierckx op 02-10-2023

Het is waar dat steeds meer Chinese merken de Europese markten betreden. Maar met een marktaandeel van 2,5% kan je (nog) niet van een invasie spreken.

Een marktaandeel van 2,5 procent hadden de gezamenlijke Chinese autobouwers in de eerste helft van dit jaar in Europa. Dat is een stijging van een halve procent tegenover het volledige jaar 2022, toen ze 2 procent van de koek in handen hadden. In 2021 ging het om nauwelijks 0,5 procent, terwijl de cijfers van de jaren dáárvoor verwaarloosbaar zijn.

Het toont aan dat de spelers uit de Volksrepubliek op relatief korte tijd meer en meer consumenten overtuigen. De algemene aanname dat Europa overspoeld wordt door goedkope elektrische auto’s uit China, lijkt daarentegen vooralsnog overdreven.

Ook Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie, nam die term nochtans letterlijk in de mond toen ze half september aankondigde dat er een onderzoek start naar concurrentievervalsing door de Chinese autosector. Het geldt als een verholen dreigement voor het instellen van een extra importheffing, boven op de standaard 10 procent die geldt in dezen.

LEES OOK onze eerste test van de XPeng G9

2023 XPeng G9

Europees protectionisme?

Voor de duidelijkheid: in deze cijfers hebben we het over fabrikanten die in Chinese handen zijn én ginder produceren, zoals SAIC, BYD of de Geely-merken Polestar en Lynk&Co. Volvo, eveneens eigendom van Geely, nemen we niet in beschouwing, aangezien het gros van hun productie in Europa plaatsvindt, waaronder in België. In China gebouwde EV’s van Europese of Amerikaanse bedrijven, zoals de Dacia Spring, BMW iX3 of Tesla Model 3 laten we eveneens buiten beschouwing in deze berekening.

SAIC is bij ons veruit de populairste en grootste Chinese speler. Met het merk MG is de groep goed voor bijna de helft van de verkochte Chinese auto’s in Europa  (in hun geval gaat het overigens niet enkel om volledig elektrische modellen). Daarnaast is het aannemelijk dat BYD, na Tesla op wereldschaal de grootste fabrikant van EV’s, ook in onze contreien snel zieltjes gaat winnen.

Op dit duo zal het eventuele uitzicht op protectionistische maatregelen vanwege de Europese Unie sowieso maar een tijdelijk effect hebben. Beide zitten momenteel namelijk in de planningsfase voor een fabriek in Europa, in navolging van andere overzeese autobouwers als Toyota, Hyundai en Tesla, die eveneens een groot deel van hun producten lokaal assembleren.

Omgekeerd kan het de VW-groep en BMW tot nadenken stemmen. De toekomstige Cupra Tavascan zal bijvoorbeeld Chinees fabricaat zijn. Hetzelfde is al enkele jaren het geval voor de BMW iX3, en binnenkort ook de elektrische Mini. In het geval van die laatste slechts tijdelijk weliswaar, want Mini liet onlangs weten dat het investeert in een EV-fabriek in het Verenigd Koninkrijk.

Polestar 2

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten