Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Wat zijn de specs van de gemiddelde auto in België?

Geschreven door Olivier Duquesne op 19-10-2022

Als het om auto's gaat, staat België volgens het Europees Milieuagentschap over het algemeen in de middenmoot wat betreft de specificaties van de in 2021 ingeschreven auto's. We vergelijken de cilinderinhoud, het vermogen en het gewicht.

Het Europees Milieuagentschap (EMA) heeft gegevens verzameld van 29 Europese landen (EU, IJsland en Noorwegen) om de gemiddeldes qua vermogen, motorinhoud, gewicht, CO2-uitstoot, enzovoort te bepalen. België staat over het algemeen in het midden van de ranglijst. Voor andere landen zijn de resultaten soms verrassend. Voor Noorwegen in het bijzonder.

Vermogen

In België bedroeg het gemiddelde vermogen van nieuw ingeschreven auto's in 2021 147 pk. Daarmee staan we op de 12e plaats, met 3 pk meer dan de Nederlanders. De krachtigste auto's zijn te vinden in Noorwegen, met 211 pk op een sterk geëlektrificeerde markt. Luxemburg is het eerste niet-Scandinavische land aan de top van de ranglijst, met 168 pk. Duitsland volgt met 158 pk. In Italië bedroeg het gemiddelde vermogen 115 pk! In Frankrijk en Griekenland is dat nauwelijks meer (118 pk)...

Cilinderinhoud

Het land met de hoogste gemiddelde motorinhoud in 2021 is Noorwegen, met 1.940 cc! Dat komt omdat deze tabel enkel rekening houdt met auto’s met een verbrandingsmotor, al dan niet hybride, en niet met EV’s. In Noorwegen is de markt voor verbrandingsmotoren echter een nichemarkt geworden... Onze buren in Luxemburg bewijzen zichzelf geen dienst met een gemiddelde van 1.755 cc en een 3e plaats op de ranglijst. Duitsland staat op de 6e plaats met een gemiddelde van 1.696 cc. België bezet de 18e plek met 1.525 cc. Nederland en Frankrijk komen met respectievelijk 1.402 en 1.401 cc op de 24e en 25e plaats.

Gewicht

De zwaarste auto's (leeggewicht) zijn... Noors. Dat komt natuurlijk door de batterijen van EV’s. Dat gaat niet op voor Malta, dat op de tweede plaats staat. De Maltezen zijn dol op auto's, en lijken te kiezen voor goed uitgeruste en massieve modellen. Het vermogen volgt echter niet als we kijken naar de verhouding vermogen-gewicht. Het mediterrane eiland heeft de slechtste verhouding, met 15,10 kg/pk. En België? In het midden van het peloton, zoals in de andere klassementen.

CO2

Dat brengt ons natuurlijk bij het CO2-niveau. Kooldioxide-emissies zijn a priori gerelateerd aan gewicht en vermogen. Of toch niet, want het type motor speelt natuurlijk een belangrijke rol. De sterk geëlektrificeerde Noorse markt domineert uiteraard de ranglijst met veruit het laagste cijfer (27,6 g/km). Hetzelfde geldt voor IJsland, waar auto's krachtig, zwaar en met een goede motorinhoud zijn, maar met veel geëlektrificeerde oplossingen. De gemiddelde uitstoot bedraagt echter nog steeds 80,3 g/km. En wie zijn dan de slechte presteerders? De Oost-Europese landen en Cyprus (145,8 g/km), waar EV’s en hybrides niet erg populair zijn. De Belgen staan 13e met 117 g CO2/km. Dat is slechter dan de Duitsers (113,6 g/km), de Fransen (108,6 g/km) en – logisch aangezien zij ook dol zijn op EV’s – de Nederlanders (95,1 g/km).

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten