Bekijk je de Europese verkoop van nieuwe wagens, dan leidt Peugeot de Stellantis-debatten. Hoewel de Europese verkoop in 2022 met bijna 15% daalde, behield Peugeot een flinke voorsprong op concerngenoten Opel, Fiat en Citroën. Dat drietal vertegenwoordigt een vergelijkbaar marktaandeel dat superieur is aan dat van andere Stellantis-merken zoals bijvoorbeeld Alfa Romeo, Jeep of Lancia.
LEES OOK Dit zijn de 14 merken van Stellantis
Maar bekijk je het mondiale plaatje, dan worstelt Fiat zich naar de kop. Wereldwijd mag de Italiaanse constructeur zich immers het grootste merk van Stellantis noemen: samen met Abarth verkocht Fiat in 2022 liefst 1,2 miljoen nieuwe auto's. En ook in de eerste zes maanden van 2023 loopt de verkoop lekker met bijna 650.000 verkochte wagens, waarvan meer dan de helft in Zuid-Amerika aan de man en vrouw gesleten werd.
LEES OOK Stellantis presenteert nieuwe Fiat 600
In Zuid-Amerika is Fiat momenteel goed voor een marktaandeel van 14,1%. De grootste massa wordt verkocht in Brazilië, waar de Italiaanse Stellantis-constructeur zich marktleider mag noemen met een marktaandeel van liefst 22%. Ook in Turkije en thuisland Italië verkoopt geen enkel automerk meer nieuwe wagens dan Fiat. Nu is het Europese portfolio wel helemaal anders dan het Zuid-Amerikaanse, waar de line-up modellen telt zoals de Argo, de Pulse en de Toro.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!