Sinds 1 maart 2023 mag Thierry Koskas zich de nieuwe CEO van Citroën noemen, al blijft hij die nieuwe functie combineren met zijn oude job als hoofd van Sales & Marketing bij Stellantis. In een gesprek met AutoGids presenteerde Koskas de toekomststrategie van het Franse merk. Wat hebben we onthouden?
- Dat het gamma 100% elektrisch wordt gegen 2030
- Dat Citroën een miljoen auto's per jaar wil verkopen.
- Dat er wordt ingezet op 4 pijlers: comfort, eenvoud, duurzaamheid en durf
- Dat er gewerkt zal worden met een vereenvoudigd gamma: 3 afwerkingsniveaus en 5 opties, meer niet
- Dat er voor een eenvoudig en transparant prijsbeleid gekozen wordt, zonder onderhandelingsmarge: de prijs op de website is de verkoopprijs
- Dat de Citroën-concessies nieuwe showrooms krijgen, meer aandacht voor de beleving
Het grote nieuws: de Citroën ë-C3
Om die doelstellingen te halen, rekent Thierry Koskas onder meer op de nieuwe Citroën ë-C3 (*) - die in Europa gebouwd zal worden. Het wordt een elektrisch aangedreven SUV waarvan de basisversie niet meer dan 25.000 euro zou kosten. Die Citroën ë-C3 staat op een gloednieuwe EV-architectuur dat het Smart Platform gedoopt werd. Die elektrische SUV wordt in de loop van oktober 2023 verwacht en zal over een rijbereik van 300 kilometer beschikken.
Die nieuwe Citroën ë-C3 wordt een concurrent voor de compacte EV-modellen van de Volkwagen-groep, de VW ID.2 en de Cupra Raval op kop. Al is ook Skoda bezig met een elektrische auto voor de massa.
(*) De foto toont de huidige Citroën C4, niet de elektrische ë-C3 - want die zal dus pas in oktober voorgesteld worden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!