In 2004 gaf de toen kersversie Renault-dochter de term budgetauto een nieuw elan met de lancering van de Logan, maar het echte succesverhaal werd eigenlijk geschreven door de Dacia Duster. Een betaalbare SUV, dat was en blijft waar de Europese markt om vraagt. Toch blijft het opmerkelijk hoeveel stuks er sinds zijn debuut in 2010 verkocht zijn: liefst 2 miljoen exemplaren, verspreid over 2 generaties en 60 verschillende landen.
-
Lees ook: test Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC (2021)
Meer dan enkel de prijs
Dat de Dacia Duster slim inspeelde op de exploderende SUV-markt, verklaart een deel van dat succes, toch spelen er andere factoren dan enkel de koetswerkvorm. Volgens onderzoek bij de eigenaars speelde naast de interessante prijszetting (56%) ook het design (20%) en het imago (16%) een sleutelrol bij hun keuze voor de Roemeense SUV. Dat de Duster ook verkrijgbaar is met vierwielaandrijving en bijbehorende off-roadcapaciteiten (aan- en afrijhoeken, bodemvrijheid, ...), geeft deze Dacia ook een voordeel op een heleboel markten.
-
Lees ook: hoe goedkoop is een Dacia Duster echt?
Opvallend: hoewel de Dacia Duster vooral verkocht wordt om zijn lage basisprijs, komt het merendeel van de in België gekochte exemplaren met een heleboel extra toeters en bellen (infotainment, velgen, automaat, ...) die de aanschafprijs flink doen toenemen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!