Het marktaandeel van geëlektrificeerde nieuwe auto’s neemt in 2022 toe. Maar vooral bij bedrijven, als gevolg van de fiscaliteit. Zo was in de eerste negen maanden van het jaar 35,1% van de nieuw ingeschreven bedrijfswagens oplaadbaar, waarvan 12,7% volledig elektrisch (BEV). Bij particulieren waren oplaadbare auto's goed voor slechts 7,1% van de nieuwe auto’s, waarvan 3,4% in BEV-vorm. Daardoor zijn ‘zakelijk’ ingeschreven auto’s goed voor 90,9% van de (PH)EV-markt. Voor BEV's is dat 86,1%.
De helft benzine
Bij particulieren rijdt 70,2% van de in 2022 gekochte nieuwe auto's op benzine. In 2021 bedroeg de brandstofmix 52% voor benzine, tegenover 49,9% in de eerste negen maanden van 2022 (-2,1%). Diesel daalt tot 17,2% (-6,5%). Hybride en elektrische auto’s gaan er met respectievelijk 2,5 en 3,3% op vooruit.
BMW op kop
Het merk waarvan in België de meeste voertuigen worden ingeschreven, is BMW. De Beierse constructeur domineert in Vlaanderen met een marktaandeel van 10,8% en van nog meer in Brussel (11,8%). Er is echter geen spoor van BMW in de Waalse top 5, die sterk beïnvloed wordt door leasing. Daar staat Dacia aan de leiding met een marktaandeel van 9 %.
Top 5 per gewest
Vlaanderen | Brussel | Wallonië |
|
|
|
Citroën C3 topfavoriet
De Citroën C3 lijkt zowel gezinnen als fleetrijders aan te spreken: hij is het meest ingeschreven model in België in 2022. Een eer die de Franse stadsauto vaak te beurt valt. Hij gaat de Dacia Sandero en de Toyota Yaris vooraf. Maar de situatie verschilt nogal per regio. De Volvo XC40 is koploper in Vlaanderen en Brussel, en dus zeker ook in het fleetsegment.
Top 5 per gewest
Vlaanderen | Brussel | Wallonië |
Opgelet: sommige modelnamen slaan op meerdere versies of varianten.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!