Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Meer zelfladende hybrides dan diesels verkocht in 2021

Geschreven door Frédéric Kevers op 02-02-2022

Volgens de ACEA was 2021 een historisch jaar, in die zin dat het aantal inschrijvingen van nieuwe zelfopladende hybrides dat van modellen met een dieselmotor lichtjes overtrof.

In 2021 is het aantal inschrijvingen weliswaar gedaald, voornamelijk als gevolg van het tekort aan halfgeleiders, maar er trad ook een ware verschuiving op in het machtsevenwicht tussen de verschillende motortypes. Volgens gegevens van de ACEA (de Europese vereniging van autoconstructeurs) heeft de diesel het in Europa voor het eerst afgelegd tegen de zelfopladende hybride. Het verschil is wel beperkt tot een vijftigtal auto's, maar de symboliek is sterk en weerspiegelt een fundamentele trend die onontkoombaar belooft te zijn.

>> Lees ook – Chiptekort treft niet alle landen even hard

Oplaadbare of zelfopladende hybrides

Eerst en vooral is het belangrijk een onderscheid te maken tussen zelfopladende hybrides (HEV) en plug-inhybrides (PHEV). De eerste hebben een aandrijflijn die een verbrandingsmotor combineert met een elektromotor, aangedreven door een kleine batterij die wordt opgeladen met behulp van kinetische energie die wordt teruggewonnen tijdens het vertragen, en dankzij de bijdrage van de verbrandingsmotor. HEV's kunnen dus niet worden opgeladen door het voertuig met een kabel op een externe stroomvoorziening aan te sluiten.

PHEV's hebben een soortgelijke architectuur, maar hebben doorgaans een krachtigere elektromotor en vooral een batterij met een veel grotere capaciteit, die gebruikmaakt van dezelfde ‘on-board’ oplaadtechnieken, maar daarbovenop de mogelijkheid biedt de batterij op te laden door het voertuig op een externe stroomvoorziening aan te sluiten.

Volgens de ACEA werden in 2021 in Europa 1.901.239 HEV-voertuigen ingeschreven, tegenover 1.901.191 stuks die uitsluitend door een dieselmotor worden aangedreven. Het verschil tussen die twee cijfers bedraagt slechts 48 exemplaren, maar zij weerspiegelen wel diametraal tegenovergestelde evoluties. Terwijl zelfopladende hybrides aanzienlijke vooruitgang hebben geboekt, met een stijging van 1,1 miljoen tot meer dan 1,9 miljoen, is de verkoop van diesels drastisch gedaald, met meer dan 30%, van 2,77 miljoen tot 1,9 miljoen.

>> Lees ook – Inschrijvingen januari 2022: 10% lager

Snelle elektrificatie

Naast dat groeiende succes van zelfopladende hybrides, die een lagere CO2-uitstoot hebben dan conventionele modellen met uitsluitend een verbrandingsmotor, maar waarmee doorgaans niet langer dan een paar honderd meter volledig elektrisch kan worden gereden, neemt ook de populariteit van oplaadbare hybrides (PHEV's) en zuiver elektrische modellen (BEV's) aanzienlijk toe, geholpen door de belastingvoordelen die in veel landen voor de aanschaf van dit soort voertuigen worden verleend.

Over heel het jaar 2021 is de verkoop van PHEV's en BEV’s samen de symbolische grens van één miljoen exemplaren gepasseerd, tot bijna 1,75 miljoen stuks, wat neerkomt op 1 op 11 verkochte personenwagens. Globaal genomen lijkt de verdeling tussen de twee soorten aandrijving in evenwicht, met 878.500 BEV's (+63,1%) en 867.100 PHEV's (+70,7%). Voor de goede orde weze vermeld dat de benzinemotor nog steeds marktleider is, maar dat zijn voorsprong ook wordt uitgehold, met een marktaandeel van 40%, tegenover 48% een jaar eerder.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten