De naam DS werd een tijdje gebruikt als voornaam voor hippere en luxueuzere Citroëns, maar sinds 2014 staan de twee letters voor een zelfstandig merk dat binnen de Stellantis-groep hetzelfde statuut geniet als pakweg Opel, Peugeot en natuurlijk Citroën zelf. Een aparte entiteit dus, met premiumallures en de ambitie automobilisten te verleiden die doorgaans voor een Duits luxemerk kiezen. Er is zeker nog ruimte voor groei: ook in België zijn de verkoopcijfers absoluut niet te vergelijken met die van Audi, BMW of Mercedes. Het aanbod is ook beperkter, met maar vier modellen: de 3, de 4, de 7 en de 9. De 7 werd in 2022 opgefrist, vorig jaar was de veel compactere 3 aan de beurt. De elektrische E-Tense-uitvoering kreeg er bij die gelegenheid wat vermogen en rijbereik bij.
DE 8 WORDT HET NIEUWE VLAGGENSCHIP VAN HET NOG JONGE DS.
8 als Coupé-SUV
Met de opwaardering van die twee SUV’s/cross-overs verdween ook het achtervoegsel Crossback uit hun naam. Zowel 4 als de 7 laat zich (ook) nog altijd met een dieselmotor bestellen. Van die 4 volgt dit jaar ook een EV-variant en DS belooft evengoed nog een compleet nieuw model. Dat gaat vrijwel zeker 8 heten en wordt het nieuwe vlaggenschip van het nog jonge DS: een flinke SUV met coupéallures en alleen nog een elektrische aandrijving via twee of vier wielen. Voor die laatste uitvoering is sprake van een vermogen van rond de 600 pk.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!