Stellantis zet de uitrol voort van zijn mild-hybrid (MHEV)-aandrijvingen met 48-volt-technologie. Na Peugeot, Citroën, Jeep en Opel is het nu dus de beurt aan DS om twee modellen te lanceren: de chique kleine SUV DS 3 en de compacte cross-over DS 4. Net als bij de neven van de andere merken staat ook hier de 1.2-turbodriecilinder centraal. Die zit gekoppeld aan een gerobotiseerde zesbak met dubbele koppeling met tussen blok en bak een elektrische motor van 21 kW/28 pk en 55 Nm. Die laatste krijgt zijn stroom van een 0,9 kW sterke batterij die onder de bestuurdersstoel ingebed werd. In beide gevallen bedraagt het totale systeemvermogen 136 pk, met een koppel van 230 Nm dat beschikbaar is vanaf 1750 o/m.
In de DS 3 Hybrid zorgt de elektrische ondersteuning voor een betere acceleratie, waarbij de 0 tot 100 km/u nu geklaard zou moeten zijn in 8,4 seconden of een verbetering van 1,2 seconden ten opzichte van de DS 3 Puretech met 130 pk. Terwijl anderzijds de CO2-uitstoot wordt verminderd tot 112 g/km (-27 g/km). Een cijfer dat overeenkomt met een gecombineerd WLTP-verbruik van 5 l/100 km. Dat is dan weer 1,2 l/100 km minder dan wat een DS 3 PureTech 130 op apaier verstookt.
De DS 4 Hybrid doet er op zijn beurt 10,4 seconden over om van 0 naar 100 km/u te sprinten (-1,2 seconden ten opzichte van een PureTech 130 met achttrapsautomaat). In vergelijking met diezelfde DS 4 PureTech 130 is er sprake van een daling van 21 g/100 km CO2 (116 g/km) en 1,1 liter/100 km (5 liter/100 km).
Net als bij zijn Stellantis-groepsgenoten beweert DS dat de DS 3 en DS 4 met mild hybrid 48V-technologie in staat zouden zijn om 50% van de tijd in volledig elektrische modus te rijden bij lage snelheden.
DS3 en DS4 MHEV - Prijzen in België
De prijzen voor de mildhybride versies van de DS 3 en DS 4 zijn nog niet bekend. Dit artikel zal worden bijgewerkt zodra de prijzen en leveringsdata door DS worden gecommuniceerd.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!