Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Elektrische auto's: niet overal in groei

Geschreven door Olivier Duquesne op 23-10-2020

De verkoop van elektrische auto's (volledig of PHEV) zit in Europa sinds 2019 in de lift. Maar elders in de wereld vervlakt de curve. In de VS zien we zelfs een daling in 2019.

Tussen 2017 en 2018 was de groei van de verkoop van elektrische auto's (EV) vrij groot: +65%. Dat was nog maar 9% tussen 2018 en 2019, gaande van 2,1 miljoen EV's naar 2,3 miljoen wereldwijd volgens een studie van het consultancybureau McKinsey. Natuurlijk zullen de sprongen kleiner worden naarmate het marktaandeel van elektrische auto's toeneemt. Toch lijkt er wat vertraging te zijn geweest, behalve in Europa.

1 op de 4 EV's in Europa

De verkoop van elektrische auto's is met 44% gestegen in Europa. Zo wordt ons continent de grootste markt voor EV's na China. 26% van de verkochte EV's wereldwijd zijn nu voor Europa. In China konden de verkoopcijfers van EV's, zelfs voor de coronacrisis, het hectische tempo van 2015 tot 2018 niet volhouden. Ze zijn wel gestijgen tussen 2018 en 2019, maar met amper 3% tegenover 79% tussen 2017 en 2018. In Amerika is er zelfs een stap achterwaarts gezet met een daling van 12% tussen 2018 en 2019! In de rest van de wereld zien we een groei van 6%. Zo vlakt de indrukwekkende stijging van de afgelopen 5 jaar wat af. Maar ondanks deze ombuiging, won de elektrische auto in 2019 wel een beetje aan marktaandeel: 2,5% (+0,3%). In het eerste kwartaal van 2020 haalden de EV's zelfs 2,8% op de wereldwijde markt, die natuurlijk verstoord was door het begin van de coronapandemie.

9 van de 10 landen

Onder de top 10 van de landen met het grootste aandeel ingeschreven elektrische auto's in het eerste kwartaal van 2020, zitten er 9 Europese landen. Natuurlijk staat Noorwegen op kop met meer dan 50%. De Noren worden gevolgd door nog een noordelijk land, want IJsland haalt ook meer dan 40%, met vervolgens Zweden en Hong Kong met meer dan 20%. Verder op de lijst, met ongeveer 15%, zitten Finland, Nederland (nog op de 3e plaats in 2019), Portugal, Zwitserland, Frankrijk en Denemarken. De studie van McKinsey toont ook dat de keuze uitbreidt. In 2019 waren er wereldwijd 230 volledig elektrische modellen (BEV) en 103 plug-in hybrides om uit te kiezen bij de dealers. Tegen 2022 komen er nog 450 andere modellen bij, waarvan 293 BEV's. Het meest voorkomende merk bij de elektrische wagens is natuurlijk Tesla, met 16,2% marktaandeel voor de Chinese merken BYD en BJEV, die wat aan tempo verliezen.

Wat kunnen we concluderen?

De elektrische auto blijft voorlopig nog, op enkele uitzonderingen na, een marginaal vervoersmiddel, maar hij zet zijn groei wel stukje bij beetje voort. Vooral in de markten waar hij wordt aanbevolen en fiscaal wordt ondersteund, kan hij grote stappen zetten. De hulp van de overheid is een duidelijke aanmoediging. Het schrappen of verminderen van de steun zorgt bijna onmiddellijk voor een daling van de verkoop van BEV's. Hoewel het moeilijk is om een dubbel cijfer qua groei te blijven aanhouden naarmate het marktaandeel groter wordt, moeten we echter wel opmerken dat de gemiddelde koper nog aarzelt om de stap te zetten. Sommige drempels zorgen voor te veel schrik, zoals de kwestie van het opladen als dat thuis niet kan. Het onbetwiste succes van Tesla, dat aan dit aspect heeft gedacht met zijn Superchargers, toont aan dat constructeurs van elektrische wagens serieus rekening moeten houden met range anxiety. En met de overheden...

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten