In het derde trimester van 2017 zijn in Europa (Europese Unie van de 28 plus Noorwegen en Zwitserland) 23.841 elektrische auto’s verkocht. Dat is een vooruitgang van 61 procent in vergelijking met het derde trimester van 2016. Voor hybrides geldt dezelfde vaststelling, met 110.778 verkochte auto’s of 60 procent, terwijl voor stekkerhybrides na 31.000 inschrijvingen een groei van 53,2 procent van de vraag is genoteerd. Sinds begin dit jaar ligt de toename op 53,1 procent voor EV’s, 61 procent voor hybrides en 36,4 procent voor plug-in hybrides. Maar de gegevens per land tonen grote verschillen omdat deze markt zwaar wordt beïnvloed door fiscale steunmaatregelen of een beperkte toegang in bepaalde steden.
Grote verschillen
In België groeit de markt van elektrische en hybride voertuigen ook, maar eerder in de marge. Van de meer dan 100.000 verkochte voertuigen in het derde trimester van dit jaar waren er 560 elektrisch (+ 21 procent), 2.739 plug-in hybride (+ 73 procent) en 2.639 hybride (+ 14 procent). In Nederland is de verkoop van elektrische auto’s geëxplodeerd (+ 137 procent), terwijl die van plug-in hybrides, die fiscaal minder aantrekkelijk zijn geworden, ineen is gezakt (- 89 procent). In Denemarken, waar de gunstige fiscaliteit is geschrapt, is de markt in elkaar geklapt voor stekkerauto’s (hybride of elektrisch). Daar staat tegenover dat diezelfde auto’s in Duitsland plots sterk in trek zijn (+ 119 procent). Maar voor alle landen met uitzondering van Noorwegen geldt dat het marktaandeel overal zeer klein blijft (minder dan 1 procent).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!