De organisatie van autoconstructeurs OFV in Noorwegen heeft de inschrijvingscijfers voor nieuwe auto’s van 2018 gepubliceerd. De Noorse markt ging er met 6,8 procent op achteruit. Maar één segment lijkt daar ongevoelig voor: de elektrische auto. Van de 147.929 wagens die in 2018 nieuw werden ingeschreven in het Scandinavische land waren er 46.143 zuiver elektrisch, waarmee de EV goed was voor een marktaandeel van 31,2 procent. Dat aandeel is daarmee met liefst 39,5 procent gegroeid in vergelijking met 2017 (+ 13.063 inschrijvingen). Dat is een opmerkelijke groei, want in 2013 was slechts 5,5 procent van de nieuw verkochte auto’s elektrisch aangedreven. De meest populaire auto van Noorwegen is de Nissan Leaf.
Hybrides verliezen aantrekkingskracht
Hybrides waren goed voor een marktaandeel van 29 procent in 2018 (tegenover 31,2 procent in 2017), met 42.869 nieuwe inschrijvingen. Deze markt verloor 13,8 procent (6.864 inschrijvingen minder). 26.546 van die auto’s waren plug-in hybrides (-9,2 procent). In 2018 werd daarentegen geen enkele hybride bestelwagen ingeschreven. Als we alle elektrische auto’s, de 51 waterstofauto’s die werden verkocht en de plug-in hybrides met meerdere tientallen kilometers elektrisch rijbereik optellen, komen we aan een marktaandeel van bijna 50 procent (49,2 procent).
Einde van de verbrandingsmotor in 2025
Noorwegen heeft beslist om de verbrandingsmotor (of toch de verkoop ervan) te verbieden in 2025. Toch koos het voorbije jaar nog 2/3 van de Noren voor een oplossing met een verbrandingsmotor in de neus, die ofwel alleen zijn werk deed, ofwel met elektrische ondersteuning. En iets meer dan de helft heeft zelfs helemaal geen stekkeringang. Zo werden 16.323 niet-herlaadbare hybrides ingeschreven (11 procent marktaandeel). Voor de modellen met enkel een verbrandingsmotor lag het dieselaandeel op 17,7 procent in 2018 (23,1 procent in 2017) en dat van benzine op 22 procent in 2018 (24,7 procent in 2017).
Files op de busstrook
Toch blijft de Noorse regering alles doen om de opkomst van de elektrische auto nog meer te stimuleren. In plaats van de auto met verbrandingsmotor af te straffen (die wordt er al heel zwaar belast) koos de regering in Oslo ervoor om EV’s te stimuleren via een aantrekkelijke fiscaliteit, gratis parkeren en overal laadpalen, terwijl ze bovendien gebruik mogen maken van de busstrook. Het succes van de elektrische auto is al zo groot dat er files ontstaan op deze busstroken en dat laadpalen gegeerd zijn. Sommige analisten trekken in twijfel of het land de verbrandingsmotor echt helemaal zal kunnen weren. Heel wat Noren kunnen niet thuis of op een privé-parkeerplaats laden. Dat lijkt nochtans een absolute voorwaarde om te kunnen overstappen op een zuiver elektrische mobiliteit.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!