Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Europa stelt importtaks op Chinese EV's (lichtjes) bij

Geschreven door Frédéric Kevers op 05-07-2024

De Europese Commissie heeft gesleuteld aan zijn plannen om stevige importtaksen te heffen op in China geproduceerde elektrische auto's. Wat verandert er?

De Europese Commissie heeft een onderzoeksrapport van 208 pagina's gepubliceerd over gesubsidieerde Chinese elektrische voertuigen. Dit onderzoek, het meest uitgebreide ooit uitgevoerd, duurde 250 dagen en onthulde subsidies langs de hele waardeketen in China, van de mijn tot de haven, wat de hele sector van batterij-elektrische voertuigen (BEV) ten goede kwam. En die geïnterpreteerd worden als oneerlijke concurrentie.

De subsidies hebben geleid tot een snelle toename van de invoer van Chinese BEV's op de Europese markt, van 3,9% tot 25% tussen 2020 en 2023. Gedurende deze periode daalde het marktaandeel van de Europese industrie van 68,9% tot 59,9%. De Commissie beschouwt deze situatie dan ook als een directe bedreiging voor de Europese industrie, waardoor 12 miljoen directe en indirecte banen in gevaar komen.

Europa reageert: stevige importtaksen

De voorlopige maatregelen zijn bedoeld om de oneerlijke concurrentievoordelen van de Chinese subsidies te compenseren en eerlijke concurrentievoorwaarden te creëren. Het doel is niet om de invoer te stoppen of elektrische auto's onbetaalbaar te maken. Er zijn ook enkele negatieve neveneffecten voor Europe constructeurs die elektrische auto's in China bouwen, zoals bijvoorbeeld Mini.

Op 4 juli heeft de Europese Commissie de op 12 juni bekendgemaakte importtarieven licht bijgesteld (na herberekening):

  • BYD: blijft 17,4%
  • Geely: van 20 naar 19,9%
  • SAIC van 38,1 naar 37,6%
  • Voor merken die willen meewerken: van 21 naar 20,8%
  • Voor merken die niet willen meewerken: van 38,1 naar 37,6%

Ook de milieu-impact speelt

Volgens gegevens van Eurostat is de import van elektrische voertuigen uit China in de eerste helft van 2023 met 55% gestegen vergeleken met dezelfde periode in 2022. De gemiddelde prijs van een Chinese elektrische auto was in 2023 ongeveer 25% lager dan die van een vergelijkbare Europese auto. Dit prijsverschil, samen met de toegenomen import, heeft de Europese fabrikanten onder aanzienlijke druk gezet om hun productiekosten te verlagen en concurrerend te blijven.

Het Europese Parlement heeft ook bezorgdheid geuit over de milieu-impact van de productie van Chinese BEV's, waarbij wordt opgemerkt dat de milieuvoorschriften in China vaak minder streng zijn dan die in Europa, wat leidt tot lagere productiekosten maar ook tot hogere milieu-impact.

 

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten