Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Europese importtaksen voor Chinese EV's bekend: welke merken betalen wat?

Geschreven door Klaas Janssens op 31-10-2024

De Europese Unie heeft de definitieve importtaksen voor in China geproduceerde elektrische auto's vastgelegd. Maar over welke bedragen spreken we dan?

De Europese Unie sleutelt al een tijdje aan de importtarieven voor elektrische auto's die geproduceerd worden in China. Met die extra invoerheffing wil de Europese Commissie anticiperen op het oneerlijke concurrentievoordeel dat tal van Chinese constructeurs zouden genieten omdat ze (over)gesubsidieerd worden door het overheidsapparaat. De Volksrepubliek werkt met belastingvrijstellingen, met voordelige leenformules en met dumpingprijzen voor de grondstoffen die nodig zijn voor de batterijen van elektrische auto's.

Die subsidies zorgen ervoor dat het aanbod aan Chinese EV's op de Europese markt razendsnel stijgt. En ook dat die auto's aan erg voordelige prijzen verkocht kunnen worden, waardoor het alle hens aan dek is bij de Europese automerken. De door de EU vastgestelde importheffingen moeten die concurrentiestrijd weer wat eerlijker maken. De nu definitief vastgestelde tarieven gelden voor vijf jaar, al laat Europa de deur open voor onderhandelingen met de Chinese constructeurs of met China zelf.

Hoeveel bedraagt de EU-importtaks voor welke constructeur?

Die Europese importtarieven voor in China geproduceerde elektrische auto's verschillen van automerk tot automerk. Ze zijn gebaseerd op de staatssteun die ze krijgen en op de mate waarin de constructeurs meewerken aan het door de Commissie ingestelde onderzoek. Het standaardtarief bedraagt 10%, maar wordt dus afhankelijk van het merk verhoogd met...

  • SAIC (MG): 35,3 %
  • Geely (Lotus, Polestar, Smart, Volvo, Zeekr): 18,8 %
  • BYD: 17%
  • Tesla: 7,8%

Voor de overige in China producerende constructeurs van elektrische auto's geldt een standaardtarief van...

  • Voor wie meegewerkt heeft aan het onderzoek: 20,7%
  • Voor wie dat niet gedaan heeft: 35,3%

Het is helemaal niet zeker of die verhoogde importtaksen meteen willen zeggen dat de vanuit China naar Europa komende EV's plots duurder zouden worden. Er gelden nu eenmaal meer parameters dan enkel de kosten bij de bepaling van de verkoopprijs. Aangezien een heleboel Chinese merken nog aan hun Europese naambekendheid moeten werken en dus in een veroveringspositie verkeren, verwachten we dat de prijszetting erg scherp zal blijven. De Europese autobouwers zijn gewaarschuwd.

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten