Uit de inschrijvingscijfers van de Europese landen, verzameld door de Europese vereniging van autoconstructeurs ACEA, blijkt dat de markt zich langzaam herstelt. Januari 2023 is de zesde opeenvolgende maand die het beter doet dan de overeenkomstige maand het jaar ervoor. De stijging ten opzichte van januari 2022 bedraagt 11,3% in de Europese Unie. Als we de EVA (Europese Vrijhandelsassociatie) en het VK toevoegen, zijn de inschrijvingen met 10,7% gestegen. Maar dat is niet te danken aan de EVA-landen: Noorwegen (-76,6 %) en IJsland (-17,2%) lieten namelijk forse dalingen optekenen als gevolg van een nieuw belastingstelsel.
Te relativeren
Het jaar is dus vrij positief gestart, met 760.041 inschrijvingen in de EU en 911.064 in de 31 landen, maar echt reden tot feesten is er nog niet: januari 2022 was immers de slechtste maand die de ACEA ooit noteerde, en we zijn nog altijd ver verwijderd van het niveau van voor de coronacrisis. Er is ook het inhaaleffect van uitgestelde leveringen. Bovendien zijn de markten zeer verschillend. Griekenland gaat er met 90,7% op vooruit, waarbij diesel duidelijk opnieuw in de gratie valt (+162%!), en de meeste Scandinavische landen boeren achteruit. Naast de al vermelde landen IJsland en Noorwegen, verloor Zweden 26,6%, en staat ook Finland er niet goed voor: -9,0%. Van de grote markten boekt Spanje vooruitgang (+51,4%), evenals Italië (+19,0%) en Frankrijk (+8,8%). Een trend die niet wordt gevolgd door Duitsland, dat vorige maand een daling met 2,6% liet optekenen. De Belgische markt steeg met 17,4 %.
EV's bijna op 10 %
In januari 2023 zijn er in de EU 71.984 BEV's (batterij-elektrische auto's) ingeschreven, een stijging van 22,9%. Samen met de EVA en het VK bedroeg het totale aantal inschrijvingen van BEV's 93.551 stuks. Het marktaandeel van BEV's in januari 2023 bedroeg in de EU 9,5% en in de EVA-zone 22,5%, met 66% in Noorwegen alleen al, ondanks een daling van het aantal inschrijvingen met 81,4%. In IJsland vertegenwoordigen elektrische auto's 26,8% van de inschrijvingen, ondanks een daling van 40,4%. In het VK bereikte het aandeel 13,1%. Voor de 31 landen is dat 10,3%, tegenover 13,9%. Ter vergelijking: plug-inhybrides hadden in januari 2023 een marktaandeel van 7,1%, een daling van 9,2%. Zelfopladende hybrides zitten in de lift: +21,8% (+22,1% voor de EU), wat overeenkomt met een marktaandeel van 26,8% (26%).
Diesel pas mort
Wat niet-geëlektrificeerde verbrandingsmotoren betreft, zijn benzines (niet-hybride) goed voor 38,8% van de inschrijvingen in de 31 landen (EU + EVA + VK). Hun marktaandeel in de EU bedraagt 37,9%. De landen met de grootste voorkeur voor benzine zijn de zuidelijke en de oostelijke landen. Wat diesel betreft, zijn er duidelijk markten die ervan afstappen, zoals Nederland (1% marktaandeel), het Verenigd Koninkrijk (4% marktaandeel), Cyprus en Denemarken (4,2%) en Finland (4,3%). Op andere markten weet diesel daarentegen een marktaandeel van ten minste 20% te behouden: Duitsland, Oostenrijk, Ierland, IJsland, Luxemburg en Tsjechië. In Griekenland nam de verkoop van diesels een hoge vlucht, met een stijging van 162%, goed voor een marktaandeel van 19,8%! In Malta bedroeg de stijging zelfs 205%, en ook IJsland noteerde een toename van het aantal dieselinschrijvingen met 86,4%.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!