De Europese automarkt groeit. In vergelijking met 2016 is de verkoop van nieuwe auto’s het voorbije jaar toegenomen met 3,3 procent. Dat zijn de cijfers voor de Europese Unie (zonder Malta) plus IJsland, Noorwegen en Zwitserland (EFTA). Van de 5 grootste markten van het continent is enkel het Verenigd Koninkrijk (dat ten prooi valt aan de vele twijfels rond Brexit) erop achteruitgegaan, met 5,7 procent. De Oost-Europese landen noteren daarentegen erg mooie groeicijfers, soms van meer dan 10 procent. Duitsland gaat er slechts 2,7 procent op vooruit, Frankrijk, Spanje en Italië deden het wat beter. In Nederland namen de verkoopcijfers met liefst 9,7 procent toe. Een laatste slechte leerling is Ierland, met een val van 10,4 procent.
VW op kop
Onder de merken blijft VW op kop, met een marktaandeel van 10,9 procent, al is zijn voorsprong wel met 0,9 procent afgekalfd. De volledige Volkswagen-groep daarentegen (Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Seat, Skoda, Volkswagen) verkocht 2,07 procent auto’s meer, vooral dankzij Seat en Skoda. Maar het marktaandeel van de reus is wel van 24,07 procent in 2016 afgezwakt naar 23,78 procent in 2017. Een heel eind daarachter volgt de Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi, die PSA voor blijft. PSA heeft flink wat marktaandeel gewonnen met de overname van Opel.
Via de grafieken hieronder kan je je een beeld vormen van de Europese markt van 2017. Plaats je muis op een land of een grafiek om de statistieken op te roepen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!