Om het gapende gat in de begroting te vullen, heeft Duitsland besloten om te stoppen met premies voor elektrische auto's. Dat is eerder dan verwacht, want aanvankelijk was het de bedoeling om die subsidie pas op 1 januari 2024 te schrappen. Het ging om een bedrag tot 6.750 euro voor een nieuwe en 4.500 voor een tweedehands EV. Er is nog wel een zogeheten Milieubonus, maar die wordt betaald door de autoconstructeurs zelf en is reeds verrekkend in de aankoopprijs.
LEES OOK EV-premie voor particuliere kopers van een elektrische auto
Die beslissing belooft een grote impact te hebben op de verkoop van elektrische auto's in Duitsland, momenteel goed voor 18% van het totale verkoopvolume. De ambitie om het wagenpark uit te breiden naar 15 miljoen EV's in 2030, krijgt dan ook een flinke knauw. Er komt dan ook veel kritiek op deze beslissing, die de reeds moeilijke EV-omwenteling verder compromitteert. Het is een van de redenen dat Audi Brussels naast de productie van de vernieuwde Q4 e-Tron grijpt: de productiecapaciteit van de site in Zwickau blijkt immers te volstaan.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!