Aan de hand van de inschrijvingen van 2022 is S&P Global Mobility op zoek gegaan naar de automerken die het meest in de smaak vallen bij Amerikaanse vrouwen. Uit die data blijkt dat Toyota het meeste auto's verkoopt aan vrouwen (606.985 exemplaren), bijna dubbel zoveel als Honda (363.799) en Chevrolet (340.999).
- Toyota: 606.985
- Honda: 369.799
- Chevrolet: 340.999
- Ford: 312.477
- Hyundai: 294.380
Verhouding vrouwelijke tot mannelijke kopers
Bekijken we het percentage vrouwelijke tegenover mannelijke kopers van een automerk, dan zakt Toyota een beetje weg (43,3%). Bij Buick is de vrouwelijke vertegenwoordiging het grootst (55%), voor Mitsubishi (51,4%) en Mini (51,1%). Opgepast: het gaat dus om een Amerikaans onderzoek.
- Buick: 55%
- Mitsubishi: 51,4%
- Mini: 51,1%
- Lexus: 50,4%
- Infiniti: 49,6%
Minst populaire automerken bij vrouwen
Geen toppers zonder floppers, want S&P Global Mobility heeft ook de automerken in kaart gebracht die verhoudingsgewijs het minst populair zijn bij vrouwen. Het hoeft niet te verbazen dat constructeurs die vooral pick-uptrucks verkopen, het minder goed doen bij een vrouwelijk publiek. Opvallend: ook Tesla komt hier niet zo sterk voor de dag.
- RAM: 17%
- GMC: 28,7%
- Ford: 31,1%
- Tesla: 33,1%
- Dodge: 33,9%
Opmerkingen
De invloed van de vrouw op de automarkt is natuurlijk groter dan enkel het aantal en het soort wagens dat door vrouwen gekocht wordt. Zo zou de vrouw ook een doorslaggevende rol spelen bij de aankoop van een gezinswagen, die nog vaak (officieel) gekocht wordt door de man des huizes. In de Verenigde Staten is 50,5% van de volwassen bevolking vrouwelijk.
Niet onbelangrijk voor de (marketingdiensten van) automerken: volgens S&P Global Mobility zijn vrouwelijke kopers meer merkentrouw dan mannen. Enkel bij Ford is dat absoluut niet het geval. Ook goed om weten bij de ontwikkeling van nieuwe auto's: vrouwen vinden de veiligheid van hun nieuwe wagen de topprioriteit.
Mogen we anno 2023 eigenlijk nog een onderscheid maken tussen vrouwelijke en mannelijke kopers? Het onderzoek waarschuwt alvast om niet te veralgemenen, om vrouwelijke kopers van een nieuwe auto vooral niet als een homogene groep te zien. Zo stelde S&P Global Mobility vast dat vrouwelijke hispanics wel een voorliefde hebben voor pick-uptrucks zoals de Chevrolet Silverado...
Bron: S&P Global Mobility
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!