Gisteren konden we testrijden met de nieuwe Ferrari 296 GTB, de allereerste straatsportwagen uit Maranello die aangedreven wordt door een V6-krachtbron. Nu heeft de Italiaanse paardenfokker wel zijn best gedaan, want de 2,9 liter-krachtbron krijgt de hulp van een elektromodule. In Qualify-modus ontwkkelt de plug-inhybride aandrijflijn een piekvermogen van 830 pk, wat volstaat om de 296 GTB in 7,3 seconden van 0 naar 200 km/u te katapulteren. Op 7 maart vervalt het embargo op de testimpressies en kan je de review van de nieuwe Ferrari lezen op autogids.be.
Een vraag die we niet helemaal opgelost kregen, was die naar de positionering van de nieuwe Ferrari 296 GTB. Want moeten we de plug-inhybride sportwagen nu zien als de opvolger van de F8 Tributo? We zijn het gaan vragen aan de mensen van Ferrari zelf...
Ja en neen
Het officiële antwoord: Er is een Ferrari voor elke Ferrarista. En het publiek waarop de 296 GTB mikt, zou jonger zijn dan dat van de F8 Tributo. En het zou nog nadrukkelijker zoeken naar rijplezier, wat de mensen uit Maranello aantonen met de grote interesse voor de Assetto Fiorano – dat is de sportievere versie van de Ferrari 296 GTB, die wat meer downforce ontwikkelt en iets minder weegt om nog beter uit de verf te komen op een afgesloten omloop. Dus neen, de GTB is niet de opvolger van de Ferrari F8 Tributo.
Maar de Ferrari F8 Tributo wordt niet meer verkocht en de GTB wordt gemaakt op dezelfde productielijn. Een V8-biturbo is geen V6-biturbo, maar dankzij de elektromodule is de plug-inhybride aandrijflijn wel wat krachtiger. De GTB verkoopt zijn huid ook een stuk duurder dan de F8, al wordt een gedeelte van die meerprijs gecompenseerd door de kleinere fiscale lasten. Dus ja, de Ferrari 296 GTB kan je wel degelijk de opvolger van de Tributo noemen.
Of komt Ferrari met een nieuw model dat zich tussen de 296 GTB en de SF90 Stradale wringt? Het zou best kunnen, klinkt het bij de Italianen... Tijd brengt raad. Wat we wel zeker weten: dat de op de 488 GTB gebaseerde Pista geen op de F8 Tributo gebaseerde opvolger krijgt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!