De Ferrari F8 Tributo verdwijnt uit het gamma. De Coupé kan je niet langer bestellen en van de Spider blijven er slechts enkele exemplaren over. De carrière van de F8 Tributo was opvallend kort, want hij verscheen pas in 2019 ten tonele als de vervanger voor de Ferrari 488.
LEES OOK Test Ferrari 296 GTB (2022)
Bovendien kent de loopbaan van deze Ferrari een lacune, want de hardcore 488 Pista kreeg geen opvolger op basis van de F8 Tributo. Niet getreurd, want momenteel maakt Maranello werk van een extreme variant van de plug-inhybride Ferrari 296.
Specs en prestaties
De Ferrari F8 Tributo wordt aangedreven door een midscheeps gemonteerde V8 die twee turbo's combineert met een cilinderinhoud van 3,9 liter om tot een piekvermogen van 720 pk en een maximumkoppel van 770 Nm te komen. Die power wordt op de achterwielen gezet via een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling.
De Ferrari F8 Tributo sprint in 2,9 seconden van 0 naar 100 en in 7,8 seconden van 0 naar 200 km/u. De topsnelheid bedraagt 340 km/u. Maar het is de manier waarop die prestaties op het asfalt gelegd worden, die de F8 Tributo zo geliefd maakt.
Of zoals we in 2020 schreven, na een begeesterende roadtrip door Italië: "Elke sportwagen in deze categorie is een overwinning op de wetten van de fysica en lijkt door de geluidsbarrière te willen breken, toch heeft dit steigerende paard zijn eigen karakter. Deze F8 is misschien wel de beste belichaming van wat een moderne Ferrari hoort te zijn."
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!