Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Fiat 500: in topvorm

Geschreven door Olivier Duquesne op 30-01-2019

Fiat mag tevreden zijn met de verkoop van de 500. Abarth inbegrepen, heeft de constructeur 194.000 exemplaren verkocht in Europa in 2018. Het model is nochtans niet meer zo jong en moet ik 2020 worden vernieuwd.

Het is niet zomaar een indruk: we zien de Fiat 500 vaak rijden in onze straten. Logisch: het model heeft zijn verkooprecord in Europa verbroken in 2018, inclusief de sportieve Abarth-versies. Zo zijn er 194.000 exemplaren van de 500 vorig jaar ingeschreven in het Oude Continent, waarvan iets meer dan 11.000 in België. En er zijn zelfs iets meer Fiats 500 ingeschreven als bedrijfswagen dan voor particulieren op de Belgische markt. Op Europees niveau beheerst de 500 15% van het marktaandeel in zijn segment. Het was ook de bestverkochte stadsauto in 11 Europese landen in 2018.

Speciale series

Wat is de reden voor zijn succes? Want zo’n vorm 11 jaar na de lancering van het model, ondanks een kleine facelift in 2015, is vrij uitzonderlijk voor een auto, zelfs voor een stadswagen. De neo-retrolook van de Italiaan helpt er zeker bij, maar vooral de strategie van speciale modellen brengt veel succes met zich mee. Op de site van de importeur worden de ‘normale’ Fiats 500 gescheiden van de speciale versies. En die laatsten zijn twee keer talrijker (4 speciale versies tegenover twee gewone modellen). Sinds zijn lancering zijn er 30 series of speciale versies op de markt gebracht in Europa.

Horizon 2020

Op dit moment zijn er 2,1 miljoen Fiats 500 en Abarth-derivaten geproduceerd. Als het tempo van de verkopen niet vertraagt kan het zijn dat hij de kaap van 2,5 miljoen haalt voor zijn vernieuwing. In elk geval lijkt het dat de toekomstige generatie voorzien is voor 2020 (met een onthulling eind dit jaar?). Volgens de hier en daar verzamelde informatie zal het model een nieuw platform krijgen dat voorzien is voor elektrische aandrijving. Zo zal de elektrische 500 – tot nu toe enkel aangeboden in de VS in huidige vorm – de oversteek maken naar Europa met de nieuwe generatie. Die zou een autonomie moeten bereiken van bijna 300 km. De 500 zou ook recht hebben op een microhybridisatie die een elektrisch systeem van 48 V gebruikt. Bovendien zullen alle motoren voldoen aan de Euro 6d-norm. Tenslotte, zonder zijn bolvorm te verliezen, zou de 500 (en de X, en de L) als vijfdeurs kunnen komen.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten