Na de initiële euforie - of misschien eerder paniek? - beginnen sommige fabrikanten hun strategie om hun hele assortiment op korte tot middellange termijn te elektrificeren in twijfel te trekken. Ook Ford bevindt zich in deze situatie. Hoewel het Amerikaanse merk eerder aankondigde dat het vanaf 2030 nog enkel elektrische modellen zou verkopen (in Europa), overweegt het nu om ook na dat decennium modellen met verbrandingsmotoren - hoogstwaarschijnlijk in plug-inhybride configuratie - te behouden.
Deze herziening van de EV-strategie is een reactie op de afnemende vraag - of minder grote groei - van klanten naar elektrische auto's, wijzigingen in financiële steun en stimuleringsmaatregelen van bepaalde regeringen, en de trage ontwikkeling van oplaadinfrastructuur.
Klant is koning
Ford bevestigt dat het zich wil aanpassen aan de vraag van de klant en behoudt daarom het recht om ook na 2030 auto's met verbrandingsmotoren te blijven verkopen. De fabrikant erkent dat de vraag naar zijn elektrische modellen nog steeds onder de aanvankelijk gestelde doelen ligt.
Het commerciële succes van de nieuwe, volledig elektrische, in thuisbasis Keulen gebouwde Ford Explorer wordt wellicht bepalend voor de strategische richting. Het gaat om een SUV die zijn technische basis deelt met de Volkswagen ID.4, een model dat het ook minder goed doet dan wat Wolfsburg aanvankelijk hoopte.
Het belang van het VK
De strategie van Ford wordt grotendeels beïnvloed door ontwikkelingen op de belangrijkste 'Europese' markt, het Verenigd Koninkrijk. Aan de overkant van het Kanaal vereist het ZEV-mandaat (Zero Emission Vehicle) dat een bepaald percentage van de verkopen van een fabrikant bestaat uit 'zero emission'-modellen. In 2024 wordt een ZEV-aandeel van 22% vooropgesteld, daarna neemt het geleidelijk toe van jaar tot jaar. Merken die deze verhouding niet halen, krijgen boetes.
Dit is een onaanvaardbaar vooruitzicht voor Ford, dat liever de verkoop van auto's met verbrandingsmotoren beperkt om de boetes te vermijden dan de prijzen van elektrische auto's te verlagen om ze met verlies te verkopen. Als gevolg hiervan zal het 'overschot' aan 'verbrandingsauto's' dat voor de Britse markt is gepland elders worden verkocht.
Elektrificatie ondanks alles
Niettemin trekt Ford zijn programma om nieuwe elektrische modellen te lanceren niet in twijfel. Na de Ford E-Transit Custom en de Mustang Mach-E heeft Ford de Explorer EV gelanceerd en komt het in 2024 met een elektrische versie van de Puma. Het is echter onwaarschijnlijk dat Ford nog andere modellen zal aanbieden die gebruikmaken van het MEB-platform van Volkswagen. In plaats daarvan geeft het bedrijf er de voorkeur aan om auto's te produceren die volledig in eigen beheer zijn ontworpen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!