Ford blijft zijn gamma verder afromen en schrapt binnenkort nog een iconische naam uit zijn catalogus: de Ford Fiesta beëindigt zijn carrière in 2023. De stadsauto, die erg dynamisch uit de hoek kan komen, wordt als zodanig niet vernieuwd, terwijl zijn cross-overvariant – de Ford Puma – uiteraard wel te koop blijft.
LEES OOK Ford Mondeo weldra op pensioen
Het wordt het derde 'Europese' model dat uit het gamma van de Amerikaanse constructeur verdwijnt, samen met de grote middenklasser Mondeo, die al uit de catalogus is gehaald, en de compacte middenklasser Focus, die in 2025 zal verdwijnen. Voor zijn Europese gamma zal Ford zich richten op meer ‘trendy’ modellen, lees: elektrische cross-overs, waarschijnlijk gebaseerd op het MEB-platform van Volkswagen.
Rentabiliteit en CO2
We hoeven er geen doekjes om te winden: de Ford Fiesta behoort tot het zeer competitieve B-segment, waar de marges te laag zijn voor de enorme investeringen die nodig zijn om elektrische modellen te ontwikkelen. Hij zal dan ook hetzelfde lot ondergaan als andere A-segmenters, zoals de Audi A1, die opgeofferd worden omwille van de winstgevendheid en de jacht op CO2.
LEES OOK Ford sluit orderboeken Fiesta en Focus, SUV's krijgen voorrang
Het zal immers te veel kosten om kleine modellen te laten voldoen aan de toekomstige Euro 7-norm – zelfs in afgezwakte vorm – zonder al te veel te snijden in de nu al lage marges. De productie van de Ford Fiesta zou dus in de zomer van 2023 stoppen.
It’s time to say goodbye to the little car that has touched us all. The big moments, the little moments, and all the ‘firsts’ – thanks for the memories. #FarewellFiesta ????
— Ford News Europe (@FordNewsEurope) October 26, 2022
As one era ends, another is just getting started – and we can’t wait to show you what we’ve got coming????⚡️ pic.twitter.com/uGb0EZdEOi
Opvolger of niet?
We weten al dat de Ford Puma zijn carrière zal voortzetten, wat niet meer dan normaal is voor de bestseller van Ford in Europa, die bovendien tweevoudig laureaat is van de AutoGids Best Car Awards en in de running is voor een derde bekroning. Naast de varianten met verbrandingsmotor – met of zonder hybridisering – zal vanaf 2024 in de fabriek van Craiova ook een elektrische versie worden geproduceerd.
De productievestiging in Keulen, Duitsland, zal worden omgebouwd voor de productie van elektrische modellen op basis van het Volkswagen MEB-platform. Het is niet duidelijk of een van de zeven elektrische modellen die Ford tegen 2024 plant, een model van het formaat van de Fiesta zal zijn. Alles zal afhangen van de ontwikkeling van de productiekosten van batterijpakketten en de reële behoeften inzake rijbereik van de volgende generaties elektrische voertuigen, die nauw verband houden met de ontwikkeling van de laadinfrastructuur.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!