De nieuwe Ford Explorer EV is een 4,46 meter lange SUV die ontwikkeld samen met Volkswagen werd. Die nieuwe Explorer EV zal op het modulaire MEB-basis staan die de VW-groep gebruikt voor elektrische auto's zoals de Audi Q4 e-Tron, de Cupra Born en de Volkswagen ID.5. Beide merken zijn al een tijdje dikke vrienden: zo baseert de Tourneo Connect zich op de VW Caddy en de Amarok zich op de Ford Ranger.
De komst van de nieuwe Ford Explorer EV werd aangekondigd voor het begin van 2024, maar de officiële lancering wordt met een halfjaar uitgesteld: verwacht de elektrische SUV ergens in de loop van de zomer van volgend jaar. Die vertraging is te wijten aan een nieuwe norm (UN Regluation 100.3) die de veiligheid en duurzaamheid van batterijen voor elektrische auto's wil verhogen. Ford wil de homologatie voor deze standaard rondhebben vooaraleer de nieuwe Explorer te lanceren.
Ford Explorer krijgt gauw gezelschap
De nieuwe Ford Explorer is geen doorslagje van de VW ID.4 waarmee hij zijn technische basis deelt. Dat blijkt niet alleen uit de vormgeving van het koetswerk of de inrichting van het interieur, maar ook uit de specificaties. Er is sprake van een versie met een motor (beschikbaar met 170 pk en 286 pk) en eentje met twee motoren (340 pk en 454 Nm sterk). Over de capaciteit van de accupakketten wordt dus nog gniet gecommuniceerd, enkel dat er gemikt wordt op een rijbereik van 500 kilometer voor de Ford Explorer met de grootste batterij.
Er zitten nog elektrische SUV's in de pijplijn, want Ford komt ook met een elektrische Puma - en ook de opvolger van de Ford Kuga lonkt naar een volledig elektrische aandrijflijn. De nieuwe Explorer zou tevens als basis dienen voor een sportiever gelijnde fastbackversie, die als de nieuwe Ford Capri in het gamma opgenomen zou kunnen worden. Dat wordt dan een concurrent voor de nieuwe Opel Manta...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!