In het Verenigd Koninkrijk is het tevergeefs zoeken geworden naar een nieuwe BMW 4 Reeks diesel, en ook de 1 Reeks, 2 Reeks, 5 Reeks en X2 moeten het met minder opties doen als je een zelfontbrander wilt. De reden? Het krimpende marktaandeel van diesel, waardoor het niet meer rendabel is geworden om de motoren nog in het gamma te houden. In 2022 was het marktaandeel van diesel er nog amper 5,7%, in 2023 bedraagt het nog maar 4,2%.
En in België?
Ook in België zet de dalende trend van de vraag naar diesel zich voort, al is het nog niet zo extreem gesteld als in het VK. Diesel haalde in 2022 nog een algemeen marktaandeel van 16,4% van de nieuwe wagens in ons land, ten opzichte van 23,7% in 2021 en 32,9% in 2020. Ook bij BMW Belux ziet men het aandeel krimpen: ongeveer 17% van de in 2022 in België verkochte BMW's had een dieselmotor, voor dit jaar wordt er een aandeel van minder dan 15% verwacht.
Opvallend is het feit dat de volledig elektrische modellen van BMW de diesels hebben ingehaald, met een geschat martkaandeel van 18 tot 20% voor BEV's in 2023. Voor de hele Belgische automarkt was dit 10,3% in 2022, maar BMW heeft natuurlijk een groot aantal professionele klanten, die zich genoodzaakt zien om hybride of elektrisch te kopen om maximaal te kunnen profiteren van belastingvoordeel.
Toch is BMW nog niet direct van plan om de dieselmotor uit zijn gamma te halen, de verkoopcijfers zijn dan ook nog een pak beter dan in het VK. Maar het zal niet mogen verbazen als toekomstige modellen, zoals de aanstaande 5 Reeks/i5, een kleiner aantal dieselmotoren in het gamma zullen hebben dan vroeger.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!