Bij operationele leasing worden de budgetten geoptimaliseerd en bevat het contract tussen de leasingmaatschappij en haar klant alle specifieke elementen van dit type financiering, waaronder het VAA en de restwaarde. Met de nieuwe leveringstermijnen en de schommelingen van de markt heeft Tesla echter besloten zich het recht voor te behouden om de verkoopprijs bij levering te verhogen indien die laatste 6 maanden of langer na de bestelling plaatsvindt. KBC Autolease is het daar niet mee eens en heeft de contractvernieuwing niet ondertekend, omdat dit gevolgen zou kunnen hebben voor zijn klanten.
Strak beheer
De leasingmaatschappij heeft Tesla dan ook geschrapt uit zijn catalogus voor operationele leasing. Wanneer de constructeur de prijs bij de levering wijzigt, zou de huurprijs immers opnieuw moeten worden berekend. De klant en de eindgebruiker zouden zich bedrogen kunnen voelen. Zij zouden dan voor een dilemma komen te staan: de nieuwe, duurdere leasing aanvaarden die buiten het aanvankelijke budget valt (met ook een hoger VAA-bedrag voor de begunstigde van de bedrijfsauto) of alsnog kiezen voor een andere auto, met een nieuwe wachttijd van verschillende maanden als gevolg, gezien de leveringsmoeilijkheden van de constructeurs. KBC Autolease sluit de deur niet voorgoed voor Tesla. Naar verluidt zijn onderhandelingen aan de gang om een oplossing te vinden waarbij de prijs duidelijk is vanaf het ogenblik dat de bestelling wordt geplaatst.
Sneeuwbaleffect
Het besluit van Tesla is een precedent dat gevolgen kan hebben voor de markt. De constructeur heeft elke klant op de hoogte gebracht van deze nieuwe contractuele clausule en hem de mogelijkheid geboden om binnen 5 dagen van de aankoop af te zien. Voor leasingbedrijven is het ingewikkelder, aangezien de budgetten vaak vooraf worden vastgesteld en de huur wordt berekend op basis van de orderprijzen. Elke verhoging verandert het aanbod. Indien andere constructeurs een soortgelijk besluit zouden nemen, zouden leasingmaatschappijen met een ongekende en delicate situatie worden geconfronteerd. De enige mogelijke uitweg zou politiek zijn, door een nieuwe belastingregeling toe te passen om het hoofd te bieden aan nieuwe praktijken zoals het in rekening brengen van leveringskosten of het verhogen van de prijs bij de levering.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!