Hedin Automotive heeft een heleboel merken in zijn portfolio zitten, waaronder Ineos en Hongqi. En binnenkort wordt daar nog een extra constructeur aan toegevoegd, want ze worden de Belgische invoerder van Xpeng. De Europese markt is de Chinese autobouwer niet vreemd, want ze zijn al actief in Duitsland, Nederland en Noorwegen. In een eerste fase beperkt het Belgische aanbod zich tot twee modellen: de Xpeng P7 en de Xpeng G9 SUV.
Specs Xpeng P7
Het koetswerk van de Xpeng P7 is 4,89 meter lang, 1,90 meter breed en 1,45 meter hoog, afmetingen die vergelijkbaar zijn met die van een Tesla Model S. Van de Model S kopieert hij de vleugeldeuren, al gaat het bij de P7 om Lamborghini-achtige portieren vooraan - en enkel als je voor de Wing Edition kiest. Diens specs komen overeen met die van de AWD Performance.
Je hebt de keuze tussen twee aandrijfopties, want je kan de Xpeng P7 bestellen als RWD Long Range (single motor, 276 pk en 440 Nm) en als AWD Performance (dual motor, 473 pk en 757 Nm). Ze maken allebei gebruik van een accupakket met een capaciteit van 86,2 kWh. Bij de Xpeng P7 RWD vertaalt dat zich in een WLTP-rijbereik van 576 kilometer, de P7 AWD Peformance geraakt 505 kilometer ver op een lading. Snelladen kan aan 175 kW.
De Xpeng P7 RWD Long Range sprint in 6,7 seconden van 0 naar 100 km, de AWD Performance klaart die klus in 4,1 seconden. De topsnelheid van beide versies wordt beperkt tot 200 km/u. Meer informatie vind je in onze review van de Xpeng P7 AWD Performance.
Specs Xpeng G9 SUV
Hoewel de wielbasis identiek is aan die van de P7, staat de XPeng G9 op een eigen EV-platform met 800 V-architectuur. De elektrische SUV is leverbaar als tweewielaangedreven versie met achterwielaandrijving, met één elektromotor die een systeemvermogen van 230 kW/313 pk combineert met een maximumkoppel van 430 Nm. De Xpeng G9 AWD Performance gooit twee elektromotoren in de strijd, samen goed voor 405 kW/551 pk en 717 Nm.
XPeng biedt twee accutypen voor de RWD-versie van de G9: een LFP-pakket van 78,2 kWh (bruto) dat een WLTP-bereik van 460 km oplevert, en een NMC-pakket van 98 kWh dat 570 km belooft. De Xpeng G9 AWD met dubbele motor is standaard uitgerust met de grotere batterij en belooft een actieradius van 520 km.
Dankzij de 800 V-architectuur kan de XPeng G9 snelladen. En snel is echt snel, want de versie met LFP-batterijen kan 260 kW aan, die met de NMC-accu's zelfs 300 kW. En er zit nog rek op, want Xpeng mikt op een maximaal laadvermogen van 480 kW. Meer informatie vind je in onze review van de Xpeng G9 AWD Performance.
Belgische prijs Xpeng P7 en G9 SUV
Hedin Automotive heeft nog geen Belgische prijzen bekendgemaakt voor de Xpeng P7 noch voor de G9 SUV. Niet meer dan een kwestie van tijd. In Nederland kost de elektrische berline 49.990 euro als RWD Long Range, de SUV verlaat er de showroom vanaf 57.990 euro (voor de RWD Standard Range).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!