In april 2022 bleef de verkoop van tweedehandswagens beperkt tot 48.707 auto's, een daling van 19,8% in vergelijking met april 2021. Deze nieuwe daling van de tweedehandsmarkt bevestigt de neerwaartse trend die in de eerste vier maanden van 2022 reeds werd waargenomen, met een gemiddelde daling van meer dan 11%. Nu blijft de occasiemarkt nog steeds groter dan die van nieuwe wagens, die in april afnam met liefst 23,6%. En opvallend: met dezelfde vijf constructeurs aan kop.
- Volkswagen: 12,2% van de totale verkoop van tweedehandswagens in april 2022 (gecumuleerd: 12,2%)
- BMW: 9,7% (9,3%)
- Opel: 7,6% (7,6%)
- Mercedes: 7,1% (6,9%)
- Peugeot: 6,8% (6,7%)
De oorzaak is eenvoudig: de lange levertijden zorgen ervoor dat recente tweedehandsvoertuigen aan interesse winnen, waardoor ze schaarser en dus duurder worden. De onzekerheid over de elektrische transitie speelt ook een rol, waardoor een heleboel particulieren ervoor opteren hun huidige wagen langer dan aanvankelijk gepland bij te houden. Het koopkrachtverlies dat veroorzaakt wordt door de gestegen energieprijzen, zou als katalysator spelen.
Benzine blijft koploper
Splits je die 48.707 in april 2022 verkochte tweedehandswagens op volgens motortype, dan blijft benzine ruim op kop. Elektrificatie wint aan terrein, al blijft het marktaandeel vooralsnog marginaal. Diesels verliezen steeds meer terrein, maar vertegenwoordigen nog steeds een significant deel van de totale koek.
- Benzine: 53,5% (april 2021: 50,6%)
- Diesel: 40,6% (44,9%)
- Hybride: 5,5% (36,6%)
De gemiddelde leeftijd van de verkochte occasiewagens stijgt van 7 maanden in april 2021 naar 7 jaar en 11 maanden in april 2022. En dat komt door het geringere aanbod recente voertuigen.
Bron: Traxio
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!