De Ineos Grenadier wil een no-nonsense terreinwagen zijn, met niet te veel overbodige technologie, maar wel uitstekende offroadeigenschappen. De lookalike van de oude Land Rover Defender (en van de door iedereen vergeten Santana PS-10) wordt bij ons verdeeld door Hedin Automotive, een dochteronderneming van de Zweedse Hedin-groep die in onze contreien Lexus-, Mercedes-, Smart- en Toyota-concessies in zijn portefeuille heeft.
LEES OOK Eerste Ineos-showroom in België geopend
Specificaties Ineos Grenadier 2023
Niet te veel overbodige technologie, dat betekent onder andere dat de Grenadier vooralsnog geen gebruikmaakt van hybridetechnologie. De Britse terreinwagen, die werd ontwikkeld in Duitsland en gebouwd wordt in Frankrijk, is te krijgen met een benzine- of een dieselmotor. In beide gevallen gaat het om een drie liter grote zescilinder-in-lijn van BMW-origine, met respectievelijk 286 pk en 450 Nm voor de benzineversie en 249 pk en 550 Nm voor de zelfontbrander.
Beide motoren zijn gekoppeld aan een ZF-achttrapsautomaat die het motorkoppel uiteraard over alle vier de wielen verdeelt. Verder is de Grenadier natuurlijk ook voorzien van een tussenbak met korte verhoudingen en rust hij op een ladderchassis met starre assen om optimaal uit de voeten te kunnen in de zwaarste omstandigheden. Een sperdifferentieel voor- en achteraan is echter optioneel, afhankelijk van de versie.
Prijs en uitrustingsniveaus Ineos Grenadier 2023
De Ineos Grenadier is verkrijgbaar in de wat meer rustieke versie Utility Wagon, met 2 dan wel 5 zitplaatsen, als meer op offroad gerichte Station Wagon Trialmaster Edition of als wat luxueuzere Station Wagon Fieldmaster Edition. Voor later staat er ook nog een pick-upversie met dubbele cabine op het programma, maar wanneer die verkrijgbaar zal zijn en hoeveel die dan zal kosten, is nog niet bekend. Opvallend is dat de prijzen telkens identiek zijn voor de benzine- en de dieselversies. De minst dure Ineos Grenadier kost 67.000 euro, wat dus wel wat meer is dan we een klein jaar geleden aankondigden.
- Ineos Grenadier Utility Wagon 2 pl. benzine/diesel: 67.000 euro
- Ineos Grenadier Utility Wagon 5 pl. benzine/diesel: 68.600 euro
- Ineos Grenadier Station Wagon Trialmaster Edition benzine/diesel: 76.500 euro
- Ineos Grenadier Station Wagon Fieldmaster Edition benzine/diesel: 76.500 euro
- Ineos Grenadier Double Cab Pick-up: nog niet bekend
Beschikbare opties Ineos Grenadier 2023
Naast de losse opties kan de Ineos Grenadier worden besteld met de volgende packs:
- Rough Pack (sperdifferentieel voor en achter): 2.090 euro (standaard op Trialmaster Edition)
- Smooth Pack (achteruitrijcamera, parkeersensoren vooraan, verwarmde buitenspiegels en ruitensproeiers, vergrendelbaar opbergcompartiment in de middenconsole, ...): 2.090 euro (standaard op Trialmaster en Fieldmaster Edition)
Standaard wordt de Ineos Grenadier geleverd in de koetswerkkleur Scottish White, andere kleuren kosten 656 tot 1.088 euro. Een contrasterende kleur voor het dak (wit of zwart) kost 1.022 euro. Op de Fieldmaster Edition staan alle Grenadiers standaard op stalen velgen van 17 duim, maar als optie zijn stalen exemplaren van 18 duim of lichtmetalen exemplaren van 17 of 18 duim te krijgen (763 tot 2.054 euro).
Naast allerhande functionele of comfortgerelateerde opties kan deze terreinploeteraar uiteraard ook worden besteld met zaken die er helemaal een echte offroader van maken, zoals een snorkel (798 euro), een verwijderbare of geïntegreerde winch (2.946 of 3.925 euro, respectievelijk tot 3,5 en 5,5 ton), een dakrek over de hele lengte van het dak (1.873 euro), een hulpbatterij (763 euro; standaard op de Trialmaster Edition) of extra lichtbalk van 40 duim breed (946 euro).
Welke concurrenten?
In vergelijking met de vorige generatie, waar Ineos overduidelijk zijn inspiratie haalde voor de look van zijn Grenadier, is de huidige Land Rover Defender iets meer gericht op luxe en staat hij niet meer op een robuust ladderchassis, maar toch zouden we hem nog als rivaal voor de Ineos Grenadier naar voren durven schuiven.
Daarnaast is de meest voor de hand liggende concurrent natuurlijk de Mercedes G-Klasse, al is die 'Geländewagen' tot nader order uitverkocht en is het vooralsnog niet duidelijk wanneer hij opnieuw in de prijslijsten van het merk me de ster zal opduiken.
En we mogen ook de Toyota Land Cruiser niet vergeten, die weliswaar door de jaren heen eveneens wat burgerlijker geworden is (en bij ons enkel nog verkrijgbaar is met een dieselmotor), maar die net als de Grenadier en de G-Klasse nog altijd gebruikmaakt van een robuust ladderchassis.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!